Wat zoek je?

Abel Tasman National Park is ook een plek in Nieuw Zeeland die je wilt bezoeken. Je kunt er verschillende toffe dingen doen, maar wat ik je zeker aanraad te doen? Ga kajakken in Abel Tasman National Park en ervaar het park vanaf het water. Ik vertel je alles over mijn kajaktocht in Abel Tasman National Park.

Huur een kajak en ga op kajakavontuur in Abel Tasman National Park

Het is een stralende dag in februari en we staan vroeg op. De lucht is knalblauw en zon schijnt al fel. Het is heerlijk warm hier in Kaiteriteri. Een perfecte dag om eropuit te trekken en iets actiefs te gaan doen. We lopen vanaf onze camping richting de boot waar we eerst nog kort wat instructies krijgen en onze groepsgenoten leren kennen. Hierna gaan we een stuk varen voordat we kunnen beginnen met ons sportieve avontuur. Vandaag gaan we met Kaiteriteri Kayaks het Abel Tasman National Park bezichtigen.

Goudgele zandstranden en een knalblauwe zee

Ik ben benieuwd hoe de kajaktrip zal zijn, want alleen de boottocht is al prachtig. Het Abel Tasman Nationaal Park staat vooral bekend om zijn goudkleurige zandstranden, mooi gevormde kliffen en gevarieerde flora en fauna. Daarnaast is Nieuw Zeelands kleinste nationale park een ideale plek voor mooie wandeltochten en prachtige kajakavonturen. Wij willen eigenlijk beide doen, maar omdat dit lastig te combineren blijkt qua (boot)tickets etc besloten we alleen te gaan kajakken.

Na een boottocht van ongeveer 30 minuten komen we aan bij Onetahuti Beach vanuit waar zullen beginnen met onze trip. Na nog wat instructies en een laag zonnebrandcrème gaan we los. De toch begint met kajakken tegen de stroming. Altijd leuk om zo te beginnen.

Kajak naar het Tonga Marine Reserve

We peddelen richting het Tonga Marine Reserve, een gebied in Abel Tasman rondom een eilandje waar zeehonden en pinguïns leven. Hier is het prachtig. We zien enkele volwassen zeehonden, maar ook zeehondjes van ongeveer 3 maanden oud. Hoe schattig! Ook komt een verdwaalde blauwe pinguïn ons nog even begroeten. Daarna vervolgen we onze tocht, enigszins met de wind en de stroming mee, naar enkele mooie baaitjes.

We peddelen richting Bark Bay en meren daar aan. Het is tijd voor lunch. Onze gids heeft zijn hele kajak (en klaarblijkelijk ook de onze) volgepakt met de lekkerste hapjes. Wat een feest! Genietend van al het lekkers kijk ik vanaf het knalgele strand uit over het prachtige blauwe water van de zee. Wat een genot!

Wandelen in Abel Tasman

Na de lunch hebben we ook nog tijd voor een korte wandeling over het strand. Ook wandelen we door een meer, dat eigenlijk doordat het eb is meer lijkt op moerasgebied, naar een waterval en bijzondere brug. De wandeling door het meer voelt een beetje als wadlopen. Je zakt weg in het modderige zand en het kriebelt aan je tenen.

14 redenen waarom je absoluut nóóit naar Nieuw Zeeland moet

Op naar Pinnacle Island

Na de lunch zetten we koers richting Pinnacle Island, een eiland iets van de kust gelegen. Ondanks de heftige stroming (en golven) redden wij het om er rondom te paddelen. Als we om het hoekje zijn zien we dat het bij de mensen achter ons mis gaat. Ze slaan vlakbij de rotsen om en gaan kopje onder. Een beetje geschrokken stoppen we met paddelen en wachten op instructies van onze gids. Die aangeeft dat we even moeten wachten en wijst ons op een rustig inham.

15 minuten later passeert een andere groep ons. Doodleuk spotten ze vlak achter ons een moeder en baby zeehond. Liggen wij hier al 15 minuten te koekeloeren (en foto’s te maken zoals degene hierboven) en zien we hun niet eens?! Haha! Niet veel later zien we onze gids weer koers zetten richting de volgende bestemming. Gelukkig onze groepsgenoten mankeren niets.

We vervolgen onze weg naar Archorage Bay, een ander prachtig strand in het park. Onderweg zien we de prachtige kustlijnen nog van wat dichterbij vanuit de kajak. Wat is het hier toch prachtig!

Na aankomst bij Archorage Bay worden we weer opgehaald met de boot. En na 2 x 2 uur kayakken hebben we het ook wel gehad, de spieren in onze bovenarmen protesteren! Wat een spierpijn hadden we. Het begon diezelfde avond al. Maar ondanks dat was het een super gave tocht door een fantastisch mooi nationaal park. En dat we naast de gebruikelijke zeehonden ook nog pinguïns en stingray’s hebben gezien is een extra bonus!

Road to Wander

Dit is de persoonlijke reisblog van Daphne de Vries. Een adrenaline junkie met een enorme passie voor roadtrips. Al vrij jong wist ik dat ik de wereld wilde ontdekken en al mijn reisdromen wilde realiseren.