Van Zuid Thailand, via Kuala Lumpur naar Bali

daphne Azië, Indonesië, Maleisië, op wereldreis, Thailand 11 Comments

Wat hadden we ons verheugd op Zuid Thailand, weer genieten van het door ons zo geliefde (en fantastisch goedkope) eten en tropische stranden waar het altijd mooi weer is. Dachten we! Helaas kwamen we van een koude kermis thuis toen we na 3 dagen doorgebracht te hebben in Ao Nang ook al 3 dagen regen hadden gezien. Zegt de eigenaar van ons hotel ook nog doodleuk dat het niet normaal is voor deze tijd van het jaar, grrrr hebben wij weer. We hoopten na Vietnam genoeg regen gezien te hebben.

Gelukkig hebben we ook perioden van zon gehad op Ao Nang en ook nog een beetje kunnen genieten van het strand. Ook hebben we een aantal van de omliggende eilanden bekeken per longtailboat en gezien hoe mooi de omgeving is. Niet alleen vanaf de boot, maar ook in het water was de natuur mooi. Bij een van de eilanden zijn we gaan snorkelen en daar stikte het van de visjes. Zodra je je hoofd onder water deed vlogen de vissen al voor je bril langs. Eerst vond Daf het allemaal niet zo leuk, het ademen door een rietje en al die kriebelende visjes, maar na een tijdje rond gedobberd te hebben was ik gewend en konden we genieten. Een duikcursus stond immers ook nog op de planning, dus aan die vissen zou ik maar beter vast kunnen wennen!

Na Ao Nang zijn we doorgereisd naar Ko Lanta, een eiland dat onder Krabi ligt. Gelukkig hadden we hier meer geluk met het weer en konden we gaan werken aan ons bruine kleurtje. Ook dit eilandje werd weer verkend per scooter, een super leuke en goedkope manier om veel te zien. We cruisden het eiland rond, van strandje naar strandje en van het hoofdstadje naar Old Town. Onderweg had Daphne bijna een agressieve baviaan aan haar been hangen, omdat hij een toeterende Marcel niet zo waardeerde en zich even wilde laten gelden door achter ons aan te rennen en zijn tanden te laten zien. Ook had Marcel bijna Daphne haar benen in z’n nek toen hij -zonder het in eerste instantie zelf door te hebben- over een grote zwarte slang heen reed.

Ko Phi Phi was onze volgende bestemming. Een tropisch eilandje met prachtige standen, waar je lekker kunt relaxen. Dat was wat ik me erbij had voorgesteld, maar dat bleek niet helemaal juist. Phi Phi bleek een heus party eiland! Phi Phi heeft eigenlijk twee kanten, aan de ene kant prachtige stranden, mooie baaien en een magnifieke onderwaterwereld, maar aan de andere kant stinkende steegjes, heel veel dronken jongeren en een best vies stadje met veel afval. Zonde van zo’n heus paradijsje. Toch hebben we ons, na onze tegenvallende eerste indruk, prima vermaakt op dit eiland. We hebben onze PADI Open Water Course gehaald, hebben daarvoor 4 prachtige duiken gemaakt en een leopard shark gespot, en zijn flink verkleurd door de nodige uurtjes op Long Beach.

Long Beach @ Ko Phi Phi

Na Phi Phi zijn we nog een nachtje in Patong op Phuket verbleven omdat we vanuit daar naar Kuala Lumpur zouden vliegen. Wat een toeristencircus! Leuk voor een avondje, maar ook prima om weer verder te reizen. Door naar KL! Wat een fantastische stad is dat! De 3 dagen hier zijn omgevlogen. De H&M werd geplunderd, omdat Daphne wel graag wat meer korte broekjes en topjes wilde, één bikini toch eigenlijk wel wat weinig was voor 6,5 maand en er ook nog een strandjurkje en wat accessoires bij moesten. Ook Marcel vermaakte zich prima in de vele shopping malls die deze top stad rijk is. Gelukkig zien we Alie & Ria over een paar dagen en zorgt dat weer voor wat ruimte in de backpack 😉

Daarnaast hebben we natuurlijk de Petronas Towers bezocht, de fonteinshow gezien en hebben we samen met voetbalvriend Hubert en vriendin Tsu An vanaf een helikopterplatform mogen genieten van een prachtig uitzicht over de donker wordende stad. Hierna hebben we onder het genot van wat drankjes en heerlijk Maleis eten bijgekletst. Het was wel weer even fijn om in een westerse stad te zijn, heerlijk schoon en het gemak om je zelf door de stad te reizen met behulp van de metro.

Petronas Towers Kuala Lumpur

Onze laatste stop in Zuidoost Azië was Bali, Indonesië. Hier zouden we Alie & Ria weer zien om gezellig samen met hun het eiland te verkennen. Na een paar heerlijke daagjes in de zon vonden we het tijd voor wat meer actie. Met onze PADI op zak wilden we graag één van Bali’s bekendste dive sites bekijken, het Liberty Shipwreck, een getorpedeerd Amerikaans oorlogsschip uit 1942. Na een flinke rit in de auto vanuit Sanur, kwamen we aan in Tulamben en was het tijd voor onze eerste echte ‘fun dives’. Wat bijzonder om zo vlak voor de kust zo’n enorm schip te zien en te zien hoe de natuur zich heeft verenigd met dit wrak. Ook deze keer hebben we een haai gepot, de black tip reef shark! Hoe cool!

De volgende dag zijn we weer afgereisd richting het noorden van Bali en was het tijd voor een heuse mountainbike tocht. Met z’n 4en en nog wat Fransozen en Engelsen en onze enthousiaste gids van Bali Eco Cycling fietsten we door de rijstvelden en de prachtige omgeving net boven Ubud. We kwamen door Balinese dorpjes en leerden meer over de cultuur en gewoonten, proefden Balinese koffie -waaronder de speciale Luwak koffie gemaakt van bonen uitgepoept door een civet kat- en aten tropisch fruit. Een leuke belevenis!

On the bike

Een dag rondcruisen door Bali met onze privé chauffeur ‘Wim’ -een Indonesische man die Nederlands spreekt en voor het gemak van ons Hollanders maar een Nederlandse naam heeft gekozen- was ook zeker een aanrader. Zelf mochten we bepalen wat we wilden zien en waar hij ons naartoe moest brengen, uiteraard had hij zelf ook nog de nodige tips en hadden we een vol programma. Van Gunung Kawi reisden we naar de Tegenungan  waterval, door naar Pura Taman Ayun en Pura Tanah Lot en daarna door naar Kuta voor een gezellige avondmaaltijd en wat shoppen (naja Alie en Ria dan, wij hadden onze portie in KL al gehad).

Gunung Kawi

De één na laatste dag op Bali is alweer aangebroken, want morgen vliegen we naar Melbourne, Australië! Na 2,5 maand Azië zal het wel even schrikken zijn. Prijzen waar je u tegen zegt, weer zelf eten koken in ons campertje en zelf van plek naar plek rijden. Maar oh wat ben ik benieuwd naar dit fantastisch land!

Uiteraard zijn de foto’s ook weer bijgewerkt en kunnen jullie weer lekker plaatjes kijken op: http://www.flickr.com/photos/daphneleonie/ en zien we weer uit naar jullie lieve reacties!

Comments 11

1. Wat een mooi verslag.En wat gave foto’s .Heel veel plezier in Australië en kijken uit naar jullie belevenissen Wessel en Judith xx

2. Hallo daar in het verre land!
    Geweldig om jullie reis verslag weer te lezen. Wij krijgen echt de kriebels om jullie na te doen. En het is voor jullie natuurlijk heel fijn dat Ria en Alie er even zijn. Geniet jullie laatste dag ( maar ik denk dat jullie al in bed liggen ) een goede reis naar jullie volgende bestemming. En natuurlijk weer heel veel plezier! En wij kijken weer uit naar jullie verslag. Hele fijne kerstdagen en alvast een heel goed en gezond 2014.

Dikke knuffel
    Hendrik Ina

3. Hee toppers! Wat leuk om te lezen dat jullie zoveel leuke dingen doen en nog steeds weer nieuwe dingen zien en ontdekken. Wat een uitersten, strand, petronas, mtb in de natuur, duiken, ge-wel-dig. Heel veel plezier tijdens jullie trip down-under en geniet ook van de feestdagen. 😀 Groetjes, ons!

4. Gaaf hoor. Tot nu toe weinig tijd gehad om alles uitgebreid te lezen. Vanochtend er ‘even’ voor gaan zitten. Super om de verhalen met de foto’s te zien. Hoe moet ik nu weer aan het werk? Al die stranden, natuur en andere cultuur die de revue passeren…
    Ik zal me weer verdiepen in de zomerinstroom voor de ANWB.. moet ook gebeuren…. Geniet nog met volle teugen van Australië, Nieuw Zeeland en wat nog meer komen gaat! Sla vooral het Great barrier Reef niet over, gezien je PADI brevet!

Groeten Rik

1. Post
      Author

Hey Rick, wat leuk om te lezen dat je ons volgt en inmiddels helemaal bij bent 🙂 Ik snap dat je na alle verhalen weer even moet schakelen voordat je je weer helemaal op de zomerinstroom voor de ANWB kan focussen. Zijn natuurlijk ook zoveel mooie plaatjes en indrukken. Hopelijk is het gelukt en ben je er alweer wat mee opgeschoten! Heel veel succes en fijne feestdagen! Groeten Daphne

5. Ik zag het al helemaal voor me… die baviaan innig vastgeklampt aan je been. Hopelijk ben je intussen aan het snorkelen gewend. Ik vond het fantastisch (heb in Egypte gesnorkeld). Heel veel plezier met de jaarwisseling in Australie en alvast de beste wensen. Hier wordt al heel wat afgeknald hoewel het nog 12 uur duurt voordat het hier O&N is.