Zuid Amerika – van Buenos Aires naar Lima

daphne Argentinië, Brazilië, op wereldreis, Peru, Zuid Amerika 7 Comments

Na het koele weer in Patagonië was het tijd voor zomerweer in Buenos Aires. Een prima temperatuur rond de 20 – 25 graden. Een fijne manier om weer geleidelijk aan het warme weer te wennen, want in het regenwoud van Iguazu en het tropische Rio zouden de temperaturen weer boven de 30 graden komen.

Buenos Aires de stad van de Argentijnse passie! Deze passie zochten we op door naar een voetbalwedstrijd van River Plate te gaan, één van de in Buenos Aires gevestigde Argentijnse teams. Op het moment speelt River Plate niet zo goed dus hadden ze ons gewaarschuwd voor een slechte pot voetbal. Ze speelden tegen Lanus en tot onze grote verbazing wonnen ze ook nog met 2-0! En inderdaad wat maakt dat voetbal hier veel los bij de mensen. Van hele scheldkanonnades, ja ook tegen hun eigen team als ze weer eens een keer een bal missen, tot hele serenades als er een doelpunt of een goede kans volgt. Super tof om mee te maken! Was elke partij van de FC maar zo vol passie 😉

River Plate

Op 24 maart vieren de Argentijnen ‘Día Nacional de la Memoria por la Verdad y la Justicia’. Argentinië herdenkt op deze nationale dag van de waarheid en de gerechtigheid de slachtoffers van de ‘Vuile Oorlog’ (Guerra Sucia), de periode van staatsterrorisme door de militaire dictatuur in Argentinië van 1976 tot 1983. En uiteraard waren wij op deze feestdag in de Argentijnse hoofdstad. We hoorden al van de eigenaar van ons B&B dat het een feestdag was en dat er veel gesloten zou zijn. Toch wilden we graag een rondje door de stad doen en besloten we wel te zien waar het schip zou stranden. Met de metro naar Plaza de Mayo, het belangrijkste plein van Buenos Aires. We waren de metro nog niet uit of zagen al allemaal mensen van verschillende partijen door de straten marcheren, met vlaggen en spandoeken met daarop Spaanse leuzen die we maar half begrepen. Een hele happening! Na een uitgebreide observatie besloten we naar Zuid Amerika’s bekendste begraafplaats te gaan, Cementerio de la Recoleta. Dit is tevens de plek waar Evita en andere belangrijke mensen als presidenten en nobelprijswinnaars begraven liggen. Een joekel van een begraafplaats met enorme graven vol met pracht en praal. Het ene graf nog kunstiger dan het andere.

Grave Evita

Na een wandeling over de begraafplaats deden we nog wat parkjes aan. In deze parken zie je heel vaak groepjes Argentijnen gezellig bij elkaar zitten met een thermosfles heet water, een speciaal soort theekopje in de hand en een bewaarbus met een soort van thee. De thee heet ‘mate’ en het is een soort ritueel in Argentinië, een teken van vriendschap en gemoedelijkheid tussen de drinkers. Ze delen met z’n allen het kopje waar ze één voor één (het kopje draait met de klok mee) een glas van drinken. Een gezellig gebeuren! Ook wandelen we nog door de wijk Palermo waar ons B&B gelegen is en genieten we van het heerlijke weer. Het gekke is dat mensen hier meestal pas vanaf een uur of 22:00 uur gaan avondeten. Dus als je om 20:00 uur hongerig rondloopt moet je er niet gek van opkijken dat sommige restaurants nog dicht zijn (!) of dat je een van de weinige gasten bent in het restaurant. Ach wellicht als het in Nederland mooier weer zou zijn, zouden we ook niet om 18:00 uur de aardappelen op tafel hebben staan 😉

Ook hebben we een bezoek gebracht aan de San Telmo Market. Een druk bezochte markt vol met antieke spulletjes en heel veel souvenirs. Het is er heel druk en gezellig met straatmuzikanten en veel toeristen, maar erg leuk om te zien. Wat ons trouwens ook opviel is dat Argentijnse pesos de laatste tijd erg in waarde zijn gedaald en prijzen daardoor verdubbeld zijn en dat je eigenlijk als je waarde voor je geld wilt je dollars of euro’s mee moet nemen en die moet omwisselen op de zwarte markt! Dit wisten wij dus niet en ook hadden we bijna geen euro’s en dollars meer. Dus waren we op het pinnen aangewezen.Gelukkig viel de rate bij de pinautomaten die wij gebruikten nog wel mee, maar toch was het bedrag dat je bij de zogenaamde cambio’s (geldwisselkantoren) kreeg toch een stuk meer. Onze tip als je naar Argentinië gaat is dus, neem vooraf euro’s of dollars mee en wissel ze om bij een (betrouwbare) cambio! Zorg ook dat je al je pesos op maakt want geen enkele cambio buiten Argentinië wil deze munteenheid om wisselen. Ze lachen je nog net niet uit 😉

Op een uurtje varen van Buenos Aires ligt het bijzondere Colonia del Sacramento, een klein stadje, met kleine straten van kinderkopjes en Mediterraans-gekleurde panden. Het staat op de Unesco World Heritage List en leek ons wel een bezoekje waard. Dit stadje ligt niet in Argentinië, maar in Uruguay. Weer een extra stempel in ons steeds voller wordende paspoort. Op zich is er niet zo heel veel te doen in Colonia. Het stadje is namelijk vrij klein, maar wel erg authentiek met z’n oude straatjes, oude auto’s en gezellige restaurantjes. De grootste attractie is waarschijnlijk dat je er dollars kan pinnen die je vervolgens in Argentinië (op de ‘zwarte’ of ‘blauwe’ markt in met name Florida Street) weer om kan wisselen voor pesos. Dit is in ieder geval wat veel toeristen, maar ook vooral de Argentijnen zelf, doen om de slechte koers van de peso een beetje te ontlopen.

Colonia de Sacramento

Na ons bezoekje aan Colonia was het tijd om nog verder naar het noorden te vliegen, naar het regenwoud waar de Iguazu Falls liggen. Deze fantastische watervallen liggen op de grens van Argentinië en Brazilië. Eigenlijk ook op de grens met Paraguay, maar hebben zij geen aandeel in het nationale park.

We bezochten eerst de Argentijnse kant. Aan deze kant heb je vooral de close ups, terwijl je aan de Braziliaanse kant de grand overview hebt. Door middel van verschillende wandelingen kun je dichtbij de watervallen komen en de vele mega grote watervallen van dichtbij bekijken. Omdat je dichtbij kan komen word je dus vaak ook zeiknat, maar dat is totaal niet erg bij 36 graden 😉 Na een bezoek aan de Argentijnse kant namen we een bus richting Brazilië. Na bij de grens gedropt te zijn moesten we verschillende formulieren invullen en met een nieuwe stempel in ons paspoort was het wachten op de bus die ons naar het dorpje zou brengen. Al met al schoot dit natuurlijk niet op, maar ja dat hoort erbij. Eenmaal in het dorpje aangekomen was het tijd voor de volgende bus, die naar de Braziliaanse kant van de falls. In het park aangekomen zagen we eigenlijk pas hoe groot het hele gebied was! In Argentinië zie je de falls van dichtbij en weet je wel dat het groot is en het veel watervallen zijn, maar zo groot! Wauw!!

Iguazu Falls

Vanuit Iguazu vliegen we, vier maanden voor het WK, door naar Rio de Janeiro. Ons hotel bevindt zich midden tussen de Copacabana en Ipanema Beach, het beste van twee werelden. Kunnen we kiezen naar welk strand we willen, ideaal. Tijdens onze dagen in Rio doen we lekker rustig aan. We gaan naar het stand, gaan lekker eten met een stel wat we op Paaseiland hebben ontmoet en op het vliegveld van Iguazu, ook met bestemming Rio, toevallig weer zagen, liggen aan het zwembad en bekijken de stad, waaronder een mooie kathedraal. Uiteraard is een bezoek aan Rio niet compleet als je niet bij Cristo Redentor, het enorme beeld van Christus, bent geweest. Het beeld, dat gebouwd is om 100 jaar republiek te vieren, staat op een hoge berg midden in de stad en biedt daardoor prachtig uitzicht over de stad. Gaaf om Cristo te zien, maar het uitzicht was misschien nog wel mooier.

Ook bezoeken we Sugar Loaf Mountain, een andere berg midden in de stad waar je met een gondel naar boven gaat. Deze bezoeken we net voor zonsondergang, waardoor we de stad vanaf boven donker zien worden. Een fantastisch gezicht hoe zo’n enorme stad langzaam verlicht wordt door duizenden lampjes.

Sunset from Sugar Loaf

Aangekomen in Cusco moet je eerst wennen aan de hoogte, omdat het op ongeveer 3.300 meter hoogte in de Andes gelegen is. Wat maakt dat de lucht er een stuk ijler is en het afwachten is hoe je daar op reageert. De één heeft weinig last van hoogteziekte en de ander is dagenlang ziek. Uiteraard had Marcel last van hoogteziekte en voelde Daphne zich prima 😉 Gelukkig hadden we vooraf hoogteziektetabletten meegenomen en kon Marcel daar gelijk mee aan de slag. Na wat extra slaap en wat tabletjes voelde Marcel zich al een stuk beter en was het tijd om Cusco te verkennen.

Cusco een prachtige stad vol met contrasten tussen de inheemse- en de moderne westerse stijlen. In het oude centrum zijn veel kleine straatjes met mooie koloniale panden en prachtige kathedralen. Het is dan ook erg grappig om te zien hoe de vele auto’s zich door de smalle (eenrichting)straten voortbewegen, geholpen door de vele verkeerregelaars die door regelmatig op hun fluitje blazen om het verkeer te begeleiden. Ook lopen er nog verscheidene mensen rond in traditionele Peruaanse klederdracht. De meesten waarschijnlijk omdat ze er hun geld mee verdienen. Toeristen mogen namelijk voor een paar Peruaanse Soles met ze op foto’s de foto. Ondanks dat geeft het de stad meer kleur.

Plaza de Armas @ Cusco

Een van onze dagen in Cusco hebben we doorgebracht in Pisac, een dorp op ongeveer een uurtje afstand van Cusco. Wij in de locale bus naar Pisac, wat op zich al een hele belevenis is. Onder veel geschreeuw, met name door het noemen van de ritprijs en alle bestemmingen waar de bus naartoe gaat, probeert men de bus zo vol mogelijk te krijgen voordat hij daadwerkelijk richting de bestemming zal gaan. Gelukkig was onze (mini)bus redelijk snel vol en konden we richting Pisac. Pisac staat vooral bekend om zijn zondagsmarkt en zijn ruïnes. Op de markt kun je heel veel leuke souvenirs kopen en dat is dan ook wat we hebben gedaan 😉 Je hebt er prachtige kleden in de felle Peruaanse kleuren, oorbellen, armbandjes, verschillende beeldjes, panfluiten en uiteraard ook de nog de standaard souvenirs als sleutelhangers, kaartjes, knuffels, pennen en magneten. De markt is erg groot en wordt vooral op zondag bezocht door massa’s toeristen. Ook op dinsdag en donderdag wordt de markt drukbezocht. Omdat wij de massa wilden ontlopen gingen we op een vrijdag naar de markt. Toen wij er waren was het heerlijk rustig en konden we in alle rust rondlopen en onze slag slaan. Ook wilden we de ruïnes bezoeken, maar omdat het later in de middag erg druilerig en mistig werd hebben we toch besloten om lekker terug naar Cusco te gaan en daar de rest van de middag lekker te relaxen.

Met een andere locale bus gingen we op een andere dag naar Tipon. Een klein plaatsje net buiten Cusco, wat niet heel bekend is, maar zeker niet minder leuk is om naartoe te gaan. Het plaatsje an sich is niet heel spannend, maar nabij het dorp, boven in de bergen, liggen prachtige ruïnes vanwaaruit je ook nog eens prachtig uitzicht hebt over de omliggende omgeving. Een ideale voorbereiding voordat we het echte werk gaan zien bij Machu Picchu!

Eindelijk was het zover, de dag was aangebroken dat we richting Aguas Calientes zouden gaan om de dag erna heel vroeg uit de veren te gaan om Machu Picchu te bezoeken. We hebben lang uitgekeken naar ons bezoek aan Machu Picchu, de plek die gelukkig nooit ontdekt werd door de Spanjaarden! Na een reis van 4 uur met de bus en de trein kwamen we aan in Aguas Calientes een klein dorp wat vooral gevuld is met restaurants, souvenirwinkels en hotels om de stroom toeristen naar Machu Picchu te vermaken. Na ons de dag vermaakt te hebben in dit bijzondere stadje gingen we op tijd slapen, want de volgende dag zouden we om 4:45 uur opstaan om met één van de eerste bussen omhoog te gaan richting de Machu Picchu, zodat we voor zonsopkomst (in de Machu Picchu) en ruim voor de drukte aan boven zouden zijn om nog in relatieve rust van deze magische plek zouden kunnen genieten. Zo gezegd zo gedaan! Via een smalle slingerweg werden we, belabberd vroeg, met de bus naar bovengebracht, eenmaal boven zie je Machu Picchu al liggen en kun je al een stukje van de ruïnes zien. Maar eenmaal binnen zie je het pas echt, wauw! Wat is het gaaf, groot en bijzonder om op deze plek die je al zo vaak op foto’s hebt gezien nu in het echt te bezoeken! We besluiten eerst naar boven te klauteren en daar foto’s te maken van Machu Picchu in het geheel, onder andere de welbekende foto. Ook nemen we ruim te tijd om heerlijk te genieten van het fantastische uitzicht en zien we hoe de zon langzaamaan in Machu Picchu begint te schijnen. Adembenemend! Hierna lopen we naar beneden, de daadwerkelijke inca stad in en bekijken het allemaal van dichterbij. Na een paar uur in Machu Picchu vertoefd te hebben wordt het steeds drukker, de tourgroepen arriveren en je merkt ook dat de treinen zijn aangekomen. Wat zijn wij blij dat we er zo vroeg waren, foto’s hebben zonder al te veel toeristen en weg kunnen gaan op het moment dat het druk begint te worden! Wat een fijne dag op een fantastische plek! Later die dag gaan we weer met de bus en trein terug naar Cusco waar we nog een dag doorbrengen voordat we naar Lima vliegen waar we onze laatste twee dagen in Zuid Amerika doorbrengen.

Magical Machu Picchu

In Lima verblijven we in de wijk Miraflores, één van de beste wijken van de stad. Lima is niet heel spannend, dus 1,5 dag in deze stad is ruim voldoende om de parken, kathedralen en ‘pizzastreet’ te ontdekken. Na Lima hebben we nog 2 en 1 dag(en) Miami en een weekje Curacao voor de boeg voordat we na 6,5 maand genieten weer naar Nederland terug vliegen. Tot snel lieve mensen!

Comments 7

1. Wat weer een geweldig verhaal kids. Super wat jullie gezien hebben. Dat neemt niemand jullie weer af.
    En nu zeg ik tot GAUW. Dikke knuffel. Pap en Mam

2. Wat mooi!! Het is zo leuk om jullie verhalen te lezen!! Het kriebelt van binnen om het ook te gaan bekijken!! Prachtig hoor!! En hoe jullie het naar ons overbrengen is erg duidelijk!! Dus nog even, geniet er nog maar even van en rust lekker uit van al jullie belevenissen! Dikke knuffel Hendrik Ina en een warme groet van hier!

3. Mooi hoor! Vooral Machu Picchu heel indrukwekkend! Onwijs veel gezien weer zo te zien en we lazen net op Facebook dat jullie alweer in Miami zitten inmiddels… Wat gaat dat snel! Geniet er van, we blijven jullie volgen. 🙂 Groetjes ons!

4. Waaauw wat heb je veel gezien zeg! Wat aan geweldige reis. Ik ben in 2016 4 maanden in Peru en Bolivia geweest. Vond ik echt fantastisch!! Er staat een hoop meer van Zuid Amerika op mijn lijstje!!

1. Post
      Author

Thanks Lizzie! Wat heerlijk om 4 maanden door Peru & Bolivia te reizen. Dan heb je lekker de tijd om in alle rust te genieten en rond te reizen. En ik kan me voorstellen dat er nog veel van Zuid Amerika op je lijstje staat! Ik zou ook nog graag eens terug gaan en nog meer zien 🙂