Vietnam – van Hanoi naar Hoi An

daphne Azië, op wereldreis, Vietnam 12 Comments

Vanuit het niet zo spectaculaire Vientiane (Laos) zijn we naar Hanoi, de hoofdstad van Vietnam, gevlogen. Een enorme stad met overal waar je kijkt scooters, scooters en nog eens scooters. Wat wij in Nederland aan fietsen hebben, hebben ze in Hanoi aan scooters, keer 3! Overal waar je loopt moet je uitkijken dat je niet overreden wordt door scooters. De eerste keer de weg oversteken was dan ook een bijzondere ervaring! Hoe ga jij, als kwetsbaar voetgangertje, de weg overkomen terwijl overal waar je kijkt verkeer rond zoeft en al toetert elkaar duidelijk maakt dat ze er ook nog zijn? Het klinkt misschien simpel, maar de oplossing is gewoon gaan! Langzaamaan loop je naar de overkant en magischerwijs zie je hoe het constant toeterende verkeer zich om je heen en tussen het andere verkeer door een weg baant. Een paar uur later doe je net of je gek bent en steek je gewoon overal waar jij wil over 😉

Motorbikes in Hanoi

In Hanoi zijn we naar de beroemde, niet dat wij er ooit van hadden gehoord maar oké, water puppet show geweest. We hadden van iemand gehoord dat het helemaal fantastisch was, dus kochten we in onze nativiteit kaarten voor de show met poppen die dansten op het water. Na een paar minuten van de show genoten te hebben keken Marcel en ik elkaar aan en moesten we heel hard lachen omdat de show toch eigenlijk niet zo ons ding was en in onze ogen meer bestemd was voor Vietnamezen, andere Aziaten of oudere Westerlingen die deze kunstvorm wel konden waarderen. Toch hebben we, heel knap, de 45 minuten durende show al gniffelend uitgezeten. Ook weer iets wat we af kunnen vinken van onze bucketlist!

Na een paar dagen Hanoi namen we de nachttrein naar Sapa, een prachtig gelegen bergdorpje waar het een beetje lijkt alsof de tijd heeft stil gestaan. De mensen leven nog echt met hun stam in een dorp en gaan hier heel jong trouwen en krijgen ook erg vroeg kinderen. Onze gids, Su, was pas 20 jaar, maar al 5 jaar getrouwd en moeder van 2 kinderen (4 en 1 jaar oud). Toch bijzonder om voor te stellen. In Sapa hebben we 3 dagen door het enerverende landschap – mooie valleien, groene rijstvelden en glooiende bergen- getrokken en kennis gemaakt met de etnische bevolking, de Black H’Mong. De eerste nacht verbleven we in een hotel, boven op een berg, met prachtig uitzicht. Helaas hebben we hier niet echt van mogen genieten omdat het best mistig was. De tweede nacht verbleven we bij mensen thuis, we hadden een homestay. Hier hadden we wel echt prachtig uitzicht over het echt fantastische landschap. Die dag was het ook fantastisch weer en was het zelfs warm en het toch best frisse Sapa.

Trekken in Sapa

Na een paar pittige wandeldagen in Sapa waren we wel toe aan wat rust, dit wilden we vinden in Halong Bay. Een 3-daagse boottocht door deze UNESCO World Heritage Site zou onze zere voetjes goed doen. Halong Bay, de bekende baai in Noord Vietnam, bestaat uit zee oprijzende kalkstenen eilandjes in de heldergroene zee. Op deze eilandjes vindt je ook vaak grotten, waarvan wij er een bezocht hebben, de Surprise Cave noemde de gids hem. En inderdaad wat een ‘surprise’ zeg! De grot bestaat uit 3 kamers, kamer 1 is vrij klein en niet zo spectaculair, kamer 2 is al een stuk groter en indrukwekkender, maar grot 3, allemachtig wat is die groot en gaaf! WAUW!

Halong Bay

Na deze 2 tours kwamen we weer terug in Hanoi waar we nog 2 dagen zijn gebleven, omdat ik me (eigenlijk al 2 weken) niet zo goed voelde. Een antibiotica kuurtje doet wonderen, dus inmiddels ben ik er wel weer.

Inmiddels waren we al 1,5 week in Vietnam en besloten we de nachttrein te pakken naar midden Vietnam waar Hue onze eerste stop werd. In Hue huurden we een scootertje om de omgeving te verkennen. Er zijn namelijk verschillende tombes, gemaakt in de 19de eeuw door verschillende Vietnamese grootheden, te bezoeken op een paar km afstand van Hue. We bezochten de Tu Du, Minh Mang en Khai Dinh tombe en sloten af met een bezoek aan de Citadel.

Hoi An is de volgende stop. Hier zijn we vandaag, na een paar uur in de bus, aangekomen en blijven we de komende dagen even hangen. Hoe en wat we hier precies gaan doen weten we nog niet aangezien tyfoon Haiyan vannacht Vietnamese grond zal raken en het even afwachten is wat de invloed hiervan op de stad zal zijn. Inmiddels zijn al veel winkeltjes en restaurants gesloten. Gelukkig hebben we vanmiddag nog wel op tijd geld gepind en de plaatselijke AH leeggeplunderd (net als de locals), zodat we genoeg water, oreo’s en noodles hebben om de komende 2 dagen door te komen. Daarnaast wordt er ook heel goed voor ons gezorgd in het hotel en vertelden ze ons al dat we morgen en ontbijt en lunch voor ons zullen maken, dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken! Op het moment komen dus alle plannetjes om dit van horen zeggen fantastische stadje te bekijken, even in de ijskast en wachten we af wat Haiyan ons brengen zal.

Ook de foto’s zijn weer bijgewerkt op http://www.flickr.com/photos/daphneleonie/sets/72157637305460913/ dus wat extra beeldmateriaal bij het verhaaltje 🙂

Comments 12

1. Klinkt weer goed, mooie platen, wat een supergave omgeving zeg! Sterkte met het wat stevige briesje, hopelijk valt het allemaal mee 🙂

2. Weer erg leuk om jullie avonturen te lezen en allemaal zo herkenbaar. Onze reacties waren destijds precies zo. Leuk, zijn we er toch een beetje bij, hihi. Lekker genieten lieverds. Xxx van ons

3. Erg leuk om leuke verhalen weer te lezen. Hoop dat het met de storm mee valt. Gelukkig zitten jullie in een hotel. Succes. Groetjes ook van Oma.

4. Super om te lezen, ik hoop dat de storm niet te spannend wordt, maar geniet maar van deze reis, wees voorzichtig, we zitten uit te kijken naar het
    volgende verslag. Groetjes van ons tweetjes.

5. Fijn dat we even gepraat hebben vanmorgen. Hoop dat het allemaal meevalt. En dan lekker genieten van het mooie weer. Liefs Pap en Mam

6. Aangezien ik volgend jaar ook naar Vietnam wil, is dit gedeelte natuurlijk helemaal leuk om te lezen en tips op te doen! Succes met de orkaan; het is een pittige. Hoop dat je genoeg leesvoer en spelletjes mee hebt voor de komende dagen.

7. Wat een droomreis, leuk om te lezen weer en de foto’s… ook weer fantastisch! Geniet ervan en hopen dat de storm een beetje mee is gevallen. 🙂 Groetjes ons!

8. Hallo!! Fijn om weer jullie verhalen te lezen en de foto’s te bewonderen!!! We hopen dat jullie geen last hebben van de storm!! Geniet vooral en wees voorzichtig dikke knuffel!!

9. Hallo jongens fijn dat jullie het zo de zin hebben,iets om nooit te vergeten nog heel veel plezier en prachtige uitzichten groetjes Menno ,Dineke en Ben

10. Tof om allemaal te lezen hoor, ben echt wel beetje jaloers! Maar het is je van harte gegund natuurlijk! Hopelijk zijn jullie de storm een beetje goed doorgekomen, en kunnen jullie ongestoord verder op jullie super-trip!