Nieuw Zeeland – van Wellington naar Auckland

daphne Nieuw Zeeland, Oceanië, op wereldreis 4 Comments

Na onze 3,5 uur durende ‘cruise’ over de Cook Strait komen we aan in Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Sabine, een vriendin van mij uit Breda, is geëmigreerd naar Wellington en die hebben we dan ook opgezocht in de hoofdstad. Ze heeft ons de stad laten zien, hebben heerlijk gegeten op een lokaal marktje, goede koffie gedronken, het Te Papa museum bezocht, nog gerelaxed op een strandje en hebben van prachtig uitzicht over de stad genoten vanaf de botanic gardens.

Na een paar dagen logeren in Wellington vervolgenden we de reis op het noordereiland met onze Happy Camper. De volgende bestemming was het Tongariro National Park, maar omdat we ook iets hadden gelezen over een mooie reisroute besloten we in Whanganui te overnachten om de volgende dag via de Whanganui River Road naar Tongariro National Park te reizen. De ‘River Road’ was inderdaad een mooie route, veel kronkelende wegen langs een helderblauwe rivier.

Tongariro National Park is een park dat bestaat uit 3 vulkanen Mount Tongariro, Mount Ngauruhoe en Mount Ruapehu. Mount Ruapehu is de enige actieve vulkaan en Mt Ngauruhoe zullen de meeste van jullie wel kennen als Mount Doom uit Lord of the Rings! Mount Tongariro is trouwens de meest bewandelde vulkaan omdat deze met de bekende ‘Tongariro Crossing’ bestegen wordt. Naast de Tongariro Crossing kun je nog veel andere prachtige wandelingen maken variërend van 15 minuten tot een paar dagen. Wij besloten om een wandeling naar de top van een berg te maken vanwaaruit je prachtig uitzicht hebt over alle drie de vulkanen. Super gaaf uitzicht hadden we!

Tongariro National Park

Taupo, een klein plaatsje aan het gelijknamige meer, was de volgende stop. Lake Taupo is een prachtig, helderblauw meer, het grootste van Nieuw Zeeland. Omdat het heerlijk weer was zijn we nog lekker even in het meer gedoken. De dag erna hebben we de omgeving verkend en zijn we naar de Huka Falls (waterval) en naar de Hot Springs geweest. Wederom was het heerlijk weer, dus de (gratis en natuurlijke) Hot Springs kwamen zeer gelegen. Op sommige plekken in de sping was het zelfs heet. The Craters of the Moon is een vulkanisch park wat ook nabij Taupo ligt en zeker een bezoekje waard is. Erg bizar zo’n landschap vol kraters en stomende geisers.

Lake Taupo

De volgende dag moeten we op tijd richting Rotarua, want op ongeveer 20 km voor dit plaatsje ligt het Waiotapu Termal Wonderland waar ze om 10:15 uur geiser Lady Knox tot uitbarsting brengen. Begin jaren 90 is deze geiser ontdekt, toentertijd kwam ze nog uit zichzelf tot uitbarsting, maar tegenwoordig heeft ze een beetje hulp nodig. Een ranger komt rond 10:15 uur, houdt een mooi praatje over de geiser, haar geschiedenis en wat er staat de gebeuren, gooit wat organische zeep in de geiser en een paar minuten later gaat de geiser borrelen. Langzaamaan spuit het water zo’n 20m omhoog, wat ongeveer een uur lang door gaat (afhankelijk van de waterstand in de geiser). Jammer dat het niet allemaal meer natuurlijk gaat, maar wel erg tof om te zien. Daarna de rest van het naar rotte eiren ruikende park verkennen. Wat een bijzonder landschap, van gifgroen water in een door een krater uitgeslagen meertje, tot kolkende modderpoelen. Vooral de rood-groene Champagne Pools waren erg mooi om te zien.

Champagne Pools @ Waiotapu Termal Wonderland

De Coromandel Peninsula was de volgende bestemming, een prachtige schiereiland met mooie uitkijkpunten en vergezichten. Helaas hadden we ons eerste echte regendag in Nieuw Zeeland te pakken en viel onze rit over het schiereiland letterlijk in het water. Op het schiereiland vind je de Cathedral Cove, een prachtige grot op het strand waar je via een leuke wandeling komt. Omdat we de cove graag wilden zien lieten we ons door de regen niet tegenhouden. Gewapend in onze regenjas (en op havaianas wat achteraf vrij ambitieus bleek) gingen op pad. Wat we vooraf niet wisten was dat het wandelpad naar de cove was veranderd in een ware modderpoel, dus al glibberend en glijdende ‘wandelden’ we drie kwartier in de regen om daarna op een strand aan te komen met druilerig weer. Ik weet zeker dat de cove 10x mooier is met mooi weer, maar toch ben ik blij dat we het gezien hebben. Ook hebben we een bezoekje gebracht aan Hot Water Beach. Dit is een strand waar je bij laagtij een kuil kan graven die zich na een tijdje graven vanzelf vult met heerlijk warm water. En zit nl een hot spring onder het strand wat zorgt voor het hete water. Uiteraard hadden wij ons heel goed voorbereid en waren we exact op het juiste moment op Hot Water Beach, NOT! We waren er vroeg in de ochtend en het bleek pas weer laagtij te zijn om half 6 ‘s avonds. Omdat we geen zin hadden daar op te wachten, het regende immers nog steeds pijpenstelen, hebben we het na een rondje op het strand voor gezien gehouden en zijn we weer verder gegaan. De rest van het schiereiland was vooral mooi door het uitzicht wat we hadden tijdens de rit. Vooral de westkust van het schiereiland was prachtig.

Hierna was ‘Northland’ aan de beurt, het noordelijke gedeelte van het noordereiland. We rijden eerst naar Whangarei om daar langs een I-site, de Nieuw Zeelandse VVV, te gaan om eens te kijken wat we de komende dagen gaan doen. Super vriendelijk worden we geholpen en hebben na een goed gesprek redelijk bedacht wat we de komende dagen willen zien en doen. We hebben nog geen gloeiwormen gezien in Nieuw Zeeland, omdat we de tourtjes eigenlijk wat aan de prijs vonden voor wat wormen. Na ons gesprek met de I-site dame weten we dat hier de Abbey Caves zijn. Grotten die nog niet aangepast zijn voor toeristen en waar je gratis en voor niets op eigen houtje de grot kan bewandelen en op zoek kunt naar gloeiwormen. Dapper als we zijn gaan we met goede schoenen en een hoofdlamp naar de Abbey Caves. Eenmaal bij de grot aangekomen kijken we elkaar aan en vragen we ons af wat we in godsnaam dachten om dit zomaar even te doen. De ingang van de grot is namelijk een steile klim naar beneden en het miezert dus de rotsen zijn ook nog eens nat. Toevallig gaan er voor ons aan 4 dappere Duitsers ook de grot in en als zij het kunnen, kunnen wij het ook. Erachteraan dus! Na de steile klim aan het begin volgen er nog wat kleine klimmetjes op en af, maar ook hele stukken door soms wel kniehoog water. Maar zeker de moeite waard want als je na zo’n tocht je lampje uit doet, omhoog kijkt en die honderden gloeiwormen ziet is dat toch wel gaaf!

Na de caves en een bezoekje aan de Whangarei Falls vervolgen we de weg naar Tutukaka. Een heel klein plaatje aan de kust dat vooral dienstdoet als poort naar de Poor Knight Islands. Deze eilanden liggen op ongeveer 20 km van de kust en staan bekend als prachtige duik- en snorkelbestemming. Omdat dit ons leuker leek dan bootje van in de Bay of Islands (na Halong Bay in Vietnam zijn we verwend) besloten we om een ‘Perfect Day Ocean Cruise’ te gaan doen. Een dag bootje varen langs de eilanden en door grotten en sea caves. Ook was er genoeg te doen in het water, activiteiten als snorkelen, paddle boarden en kayakken. Wij hebben ons vooral met het eerste bezig gehouden en Daphne heeft nog een poging gedaan om zich staande te houden op een paddle board. Wat blijkbaar zo goed ging dat een mede reiziger tegen Marcel zei dat ze dat vast al vaker had gedaan! Nou nee, maar stiekem wel een beetje trots! 🙂 Een heerlijke dag op en in het water, wat toch wel een stuk kouder was dan onze voorgaande tropische bestemmingen. Brrrr! En dit was nog wel het warmste zeewater in Nieuw Zeeland.

Poor Knight Islands

Paihia is de plek vanuit waar elke toerist aan zijn boottocht begint over de Bay of Islands. Naja behalve wij dan 😉 We besloten eerst een bezoek te brengen aan de Waitangi Treaty Grounds. Dit is de plek waar de Maori en de afgevaardigden van het Britse koningshuis op 6 februari 1840 het verdrag van Waitangi hebben getekend en wat eigenlijk bekend staat als de geboorte van Nieuw Zeeland. Een prachtig landgoed waar we meer leerden over de Maori. We hebben ook een hele bijzondere Maori voorstemming bijgewoond, die vooral bestond uit veel gezang, gekke bekken trekken en geschreeuw. Ook hebben we de ‘haka’ gezien, de oorlogsdans! Als je wel eens rugby kijkt en het Nieuw Zeelandse team hebt zien spelen, heb je deze dans ook wel eens gezien. Ze voeren deze dans namelijk altijd op voordat ze aan een wedstrijd beginnen.

Performance @ Waitangi Treaty House

Nog even langs de Haruru Falls en dan door naar het Waipoua Forest. Dit is een bos vol met kauri bomen. Eind 1800 zijn veel van deze bomen gekapt voor de houthandel, maar omdat de bomen dreigden uit te sterven werd de houtkap gestopt en werd het park beschermd gebied. Kauri’s zijn hele grote bomen die duizenden jaren oud kunnen worden. In Waipoua Forest kun je wandelingen maken naar Tane Mahuta, ook wel the Lord of the Forest genoemd, Te Matua Ngahere, met als bijnaam the Father of the Forest, en the Four Sisters. De Tane Mahuta was de mooiste, de grootste kauri en wel tussen de 1200 en 2000 jaar oud. Wat een immense boom! Ook besloten we nog even langs de lookout, die eigenlijk niet echt geschikt was voor campers, te gaan. Omdat we zelf wilden bepalen of de weg niet geschikt was voor campers deden we net of we gek waren en reden we richting de lookout. Na een hobbelige gravelweg die oneindig leek, kwamen we aan bij het uitkijkpunt. Helaas niet helemaal de moeite waard, maar pikken we toch weer mee en de camper kon het heus aan. Na ons recalcitrante ritje naar de lookout zat de Nieuw Zeeland roadtrip er helaas al weer op. De volgende dag moesten we de camper namelijk inleven in Auckland. Wat gaat de tijd toch snel als je het zo naar je zin hebt!

Tane Mahuta @ Waipoua Forest

Auckland voelde voor ons echt als een einde, dus waren we wel even klaar met alles. We hebben de laatste dagen dan ook niet zoveel ondernomen, maar vooral lekker rustig aan gedaan, wat door de stad geslenterd en genoten van lekkere koffie van de Starbucks en het mooie weer (wat gelukkig weer was teruggekomen). We hebben nog wel een heerlijk middagje in Devonport doorgebracht. Deze wijk van Auckland is per ferry te bereiken en vanaf Mount Victoria heb je prachtig uitzicht over de stad en de haven.

Na een ongelooflijke toffe maand in Nieuw Zeeland is het weer tijd om verder te gaan. Onze vakantie is aangebroken! Tahiti en Moorea are next! Eens kijken wat deze tropische bestemmingen voor ons in petto hebben!

Comments 4

1. Prachtig weer zeg en gave modder/grot/klim-avonturen 🙂

Alleen eh, “Onze vakantie is aangebroken”? Dus tot nu toe waren jullie gewoon aan het werk? Waar kan ik solliciteren 😛

2. Fijn om dit te lezen wat jullie allemaal meemaken. Tijd gaat bij jullie snel. Ik kijk uit naar 22 april.
    Naar verhalen en foto’s en natuurlijk knuffels. Xxx

3. Hoi wat weer een verhalen.leuk dat jullie zo genieten en wat een foto’s leuk hoor .Gr Wessel en Judith xx