Nieuw Zeeland – van Christchurch naar Wellington

daphne Oceanië, op wereldreis 10 Comments

Het heerlijke Australië hebben we verlaten en na een vlucht van 3,5 uur komen we aan in Christchurch. Deze stad is zoals jullie waarschijnlijk wel weten in 2011 getroffen door 2 aardbevingen vrij vlot achter elkaar. Deze bevingen troffen voornamelijk het centrum van de stad en hebben deze grotendeels verwoest. Momenteel zijn ze nog volop bezig met de heropbouw van de stad en dit is duidelijk te zien, veel wegwerkzaamheden, gebouwen in de steigers en een centrum waarvan de winkels zich bevinden in zeecontainers. Uiteraard is er al veel gebeurd aan de wederopbouw, toch zijn de gevolgen van de aardbevingen nog duidelijk zichtbaar.

Omdat er toch iets minder te doen is in Christchurch dan we vooraf dachten, en we de camper niet eerder kunnen huren, besluiten we voor 2 dagen een auto te huren en alvast de omgeving van Christchurch te gaan verkennen. De Banks Peninsula is, zoals de naam eigenlijk al zegt, een schiereiland en ligt op 1,5 uur rijden van Christchurch. Hier maakten we voor het eerst kennis met de prachtige uitzichten die Nieuw Zeeland te bieden heeft. In de Lonely Planet lazen we over een ‘scenic route’ naar Akaroa, dus besloten we die te nemen in plaats van de kustweg. De route deed zijn naam eer aan, hij was zeker scenic! Vanuit de heuvels hadden we prachtig uitzicht over het dorpje Akaroa en de rest van de Banks Peninsula, een goede eerste kennismaking! Ook zijn we met onze gloednieuwe Suzuki Splash het binnenland van Nieuw Zeeland ingereden en hebben we een kijkje genomen in Methven en Mount Hutt. Helaas, door het grauwe weer, niet zo’n succes, maar wel ontdekt dat er in Nieuw Zeeland veel meer ‘merino wolletjes’ (onze koosnaam voor schapen) lopen dan er mensen wonen! Mijn god wat zijn er veel!

De dag erna was het zoveel, roadtrip deel II ging nu echt van start. Onze Happy Camper stond gereed en zou ons de rest van Nieuw Zeeland laten zien. We besluiten via het binnenland naar Dunedin te gaan rijden ipv alleen maar langs de kust. In het binnenland liggen namelijk Lake Tekapo en Lake Pukaki, twee prachtige meren, die we niet willen missen. Een goede beslissing, want wat zijn ze mooi en wat hebben we tof uitzicht op de hoogste berg van Nieuw Zeeland, Mount Cook! We overnachten onze eerste nacht in Omarama, een niet heel spannend dorpje, maar ach we slapen er toch alleen maar, de volgende dag gaan we nl door naar Dunedin, de tweede grootste stad van het zuidereiland.

Lake Tekapo

Via een mooie kustweg, weer een tip van de Lonely Planet, en een bezoekje aan de Mouraki Boulders, vrijwel perfect ronde keien verspreid over het zand die eigenlijk niet heel spannend zijn maar het is dat je er langs komt, komen we aan in Dunedin. Een bezoek aan Dunedin schijnt niet compleet te zijn zonder een bezoek aan de Otago Peninsula, dus dat moesten wij ook zien! Nou, daar hadden ze inderdaad gelijk in. Op dit 20 km lange schiereiland vind je vele, groene heuvels, fijne witte strandjes met verschillende dieren en prachtige uitkijkpunten. We besloten eerst via de kust helemaal naar het einde te rijden en omdat Marcel jarig was en graag albatrossen wilde zien besloten we een ‘albatoss encouter’ te doen op Taiaroa Head. Dit is de enige plek ter wereld waar albatrossen aan land te vinden zijn. Normaal gesproken leven ze nl op eilanden, ver van de bewoonde wereld, maar deze plek, dit schiereiland, is een uitzondering. Februari is ook de maand waarin ze broeden en de jongen uitkomen, dus we hoopten op een baby encounter. In totaal hebben we 8,5 albatros gezien, die halve staat voor de baby die we gespot hebben. Echt bijzonder om deze enorme vogel, want dat is deze vogel met een spanwijdte van 3 meter wel, in het echt te zien. Helaas hebben we ze niet zien vliegen, ze waren nl te druk met hun baby of hun nog uit te komen ei warm te houden. Je kunt niet alles tegelijk hè 😉

Albatross @ Taiaroa Head

Na de kustweg gingen we via het binnenland naar de andere kant van het schiereiland. Via een prachtige (gravel)weg kwamen we aan bij een schitterend uitkijkpunt vanuit waar we nog verschillende wandelingen konden maken. The Chasm en Lovers Leap heetten de punten waar wij naartoe zijn gewandeld, beide al even prachtig als het uitkijkpunt. Dit is dus Nieuw Zeeland! Wow! We zijn nog maar een paar dagen onderweg en nu al zoveel moois gezien, dat beloofd nog wat voor de rest van de roadtrip! Als laatste doen we Sandfly Beach aan, een langgerekt strand waar overdag zeeleeuwen heerlijk liggen te luieren en bij schemering de geeloogpinguïns vanuit de zee de duinen in sprinten om daar te overnachten. Om de zeeleeuwen kun je niet heen, maar de pinguïns zijn vrij klein en worden liever niet gespot, dus doen daar erg hun best voor door lekker in het water te blijven tot de mensen weg zijn.

The Chasm @ Otago Peninsula

Dunedin verruilen we voor de Milford Sound. De Milford Sound is eigenlijk helemaal geen sound, maar een fjord. Het woord fjord kwam in de tijd van Captain Cook niet voor in de Engelse taal, niet zo gek want het is een Noors woord, dus koos men voor het woord sound, maar eigenlijk klopt dit niet. Een fjord is uitgeslepen door een gletsjer en een sound is uitgesleten door een rivier, beide zijn volgelopen door de zee. Milford Sound werd daarom door ons omgedoopt tot ‘Milfjord’. Dekt meer de lading vonden wij 😉

Via de Milford Sound Highway (Highway 94) die van Te Anau naar Milford loopt kom je uit bij de sound. Deze 119 km lange weg, tevens de enige weg die naar Milford gaat, leidde ons langs adembenemende landschappen, besneeuwde bergen en het heldere Lake Te Anau. Dit beloofde veel goeds voor onze eindbestemming. We stapten op de Milford Mariner om daarmee door de sound te cruisen. Voordat we echt konden genieten van de prachtige natuur moesten we eerst acclimatiseren op de boot, want jeetje wat was het koud! Daarnaast waaide het ook nog best hard wat het niet aangenamer maakte op de boot. Na wat extra lagen kleding aangetrokken te hebben zagen we pas hoe mooi de sound is. Door de giga hoge bergen en de watervallen waaronder de Stirling Falls en Lady Bowen Falls voel je je heel klein in het majestueuze landschap. Een bijzondere ervaring.

The Milford Sound

Na de koude, maar ontspannende cruise was het tijd voor wat actie. Queenstown, dé adrenaline stad van Nieuw Zeeland was onze volgende bestemming. We gaan met de Gondola naar de top van een van de bergen waar Queenstown aan ligt om hier te genieten van prachtig uitzicht over de stad. Hier beseffen we ook waarom Queenstown adrenaline stad nr 1 is. Onder ons springt iemand van een bungeeplatform, daarnaast razen de mountainbikers van de berg af, een stukje verder doet iemand een bungeeswing, verderop zien we helikopters voor een scenic flights, op de rivier zien we jetboats het meer over suizen en naast ons paragliden ze van de berg af. Hoe gaaf is dit! Ik wil hier niet meer weg! Helaas is ons reisbudget niet oneindig dus hebben we ons een beetje in moeten houden. We kiezen voor een ritje met de Shotover Jet en een skydive voor Daffy.

Met de super snelle Shotover Jet boot hebben we door de Shotover rivier gesjeesd, rondjes van 360 graden gedraaid en zijn we kleddertje nat geworden. Een super leuke ervaring, want wat gaat zo’n boot snel. Uiteraard kreeg ik hier niet genoeg adrenaline van en vond ik het wel weer eens tijd voor een skydive. De vorige, in Zuid Afrika, was alweer zo’n 5 jaar geleden. Daarnaast zou deze skydive 5.000 ft hoger zijn dan mijn vorige. Op 15.000 ft ging na een adembenemend mooie vlucht boven Glenorchy de deur van het vliegtuigje open en begon m’n vrije val van 60 seconden. Dat gevoel is onbeschrijfelijk! Zo gaaf om met een snelheid van bijna 200 km per uur naar beneden te suizen en daarnaast te mogen genieten van een van de mooiste landschappen die ik ooit heb gezien! WAUW!

Lake Wakatipu @ Queenstown

Naast dat er in Queenstown alles te doen is wat je kan bedenken is de omgeving ook nog eens schitterend. Daarnaast liggen er in de omgeving nog andere leuke plaatjes waar je prima een dag kan vermaken, mocht je bijvoorbeeld niet zo houden van de drukte in deze stad. Glenorchy, Arrowtown en Wanaka zijn een stuk kleiner, authentieker en rustiger dan hun grote broer.

Vanuit Queenstown reisden we verder omhoog langs de Nieuw Zeelandse westkust. Via de Haast Pass kwamen we allereerst bij de Fox Glacier en Lake Matheson en een dag later bij de Franz Josef Glacier. Deze twee glaciers zijn de makkelijkst toegankelijke glaciers ter wereld, dit omdat ze niet ver boven zeeniveau liggen en daardoor makkelijk te bereiken zijn. Je kunt van allerlei spannende dingen doen op en rond de glacier, maar wij vonden een wandeling naar de uitmonding van de gletsjer voldoende. Je komt bij beide glaciers na een wandeling van ruim een uur aan bij de uitmonding en hebt vanuit daar uitzicht op de glacier die in de bergen voor je licht. Bijzonder om te zien. Niet alleen de glaciers waren bijzonder ook het nabijgelegen Lake Matheson was zeker een bezoekje waard. In een uurtje heb je een prachtige wandeling om het meer gemaakt en als je heel veel mazzel hebt, het moet nl windstil en prachtig weer zijn, zie je de weerspiegeling van Mount Cook en Mount Tasman in dit zogeheten ‘Mirror Lake’. Wij hadden dit geluk helaas niet. Desalniettemin was de wandeling mooi en het uitzicht van het meer richting de bergen nog steeds sprookjesachtig.

We vervolgenden onze weg noordwaarts en reisden via het niet zo spannende Greymouth en de mega toeristische ‘Pancake Rocks’, rotspartijen die eruitzien als gestapelde pannenkoeken, naar Kaiteriteri, de gateway naar het Abel Tasman Nationaal Park. Het Abel Tasman Nationaal Park staat vooral bekend om zijn goudkleurige zandstranden, mooi gevormde kliffen en gevarieerde flora en fauna. Daarnaast is het een ideaal park voor mooie wandeltochten en prachtige kajakavonturen. Wij wilden eigenlijk beide doen, maar omdat dit lastig te combineren bleek qua (boot)tickets etc besloten we alleen te gaan kajakken. We werden samen met onze gids en nog 5 anderen gedropt op Onetahuti Beach vanuit waar via het Tonga Marine Reserve, een eilandje voor de kust waar zeehonden en pinguïns leven, naar Bark Bay zouden kajakken om te lunchen. Hier hadden we ook nog tijd voor een korte wandeling over het strand, door de lagoon en naar een waterval en bijzondere brug. In de middag zijn we naar Anchorage, een ander mooi strand in het park gekajakt. Al met al een heerlijke dag op het water, met prachtige weer in een super mooi park!

Kayakking @ Abel Tasman NP

Onze laatste dagen op het zuidereiland hebben we doorgebracht in de Marlborough Sounds regio. De Marlborough Sounds bestaan uit de Queen Charlotte, Pelorus en Kenuepuru Sound. We hebben na een tochtje over de Kenepuru Sound overnacht op ‘Kenepuru Head’, op een camping met uitzicht over de Kenepuru Sound. Daarnaast verbleven we nog een nachtje op ‘Whites Bay’. In Nieuw Zeeland vind je verspreid over het hele land campings die onder houden worden door de Department of Conservation (DOC), dit zijn veelal campings in de natuur, met niet al te veel faciliteiten waar je tegen een kleine vergoeding kan kamperen. Kenepuru Head en Whites Bay zijn beide DOC campings. Beide heerlijk gelegen aan het strand en midden in de bossen, super plekjes!

Een rit die ook zeker de moeite waard is de Queen Charlotte Drive. Via prachtige slingerweggetjes en met uitzicht over de Queen Charlotte Sound reis je van Havelock naar Picton, vanuit waar de ferry naar het noordereiland vertrekt. Wij besloten alleen met de auto door de sounds te reizen en niet een dure boottocht te boeken aangezien we de ‘gratis’ tour door de Marlborough Sounds wel op de ferry naar Wellington zouden krijgen. De overtocht van ongeveer 3,5 uur was overigens erg bijzonder. Naja vooral het eerste en het laatste gedeelte dan.

De weken op het zuidereiland zijn voorbij gevlogen en zoals jullie wel kunnen lezen hebben we er met volle teugen van genoten en enorm veel gave dingen gezien. Hopelijk gaan we net zo van het noordereiland van Nieuw Zeeland genieten!

Comments 10

1. Wat een verhalen. En foto’s. Prachtig. Moet geweldig zijn om dit allemaal te kunnen zien.
    Liefs Pap en Mam

2. Hoop natuur & avontuur weer zeg, prachtig! Het bosje tegenover ons huis is ook leuk hoor, maar Nieuw Zeeland klinkt en lijkt toch net even wat spannender : P

3. Jeetje. Wat mooi allemaal weer! En wat een moeilijke namen allemaal. Hoe onthouden jullie ze! Prachtige foto’s!
    Liefs Peter Sandra rodin en Joris.

4. Prachtige foto’s wat is dat land toch super mooi, en wat een verhaal, dat jullie dat allemaal meemaken en zien. SUPER!!

5. Supermooi verhaal weer. Heerlijk vrij met je camper door dat schitterende landschap! Heel veel plezier toppers!

6. Ik krijg enorme kriebels om ook jullie kant op te komen, hihi. Ik ga Nieuw Zeeland bijschrijven in mijn top 10. Het was weer super om jullie verslag te lezen. Zo fijn dat jullie enorm genieten. Dit nemen ze jullie nooit meer af. Enuh, de foto’s zijn FANTASTISCH. Geniet!!!!! Liefs, xxx

7. WAUW!Maandagochtend, nog niet veel zin om te werken, maar toch prettig om dit als start te hebben! Los van dat ik terugwel, geeft dit ok energie! ENJOY!

8. Schitterend weer!! Leuke foto van die albatros met baby (leuk cadeautje idd op Marcel’s verjaardag). Benieuwd naar het volgende verhaal!