Laos – van Huay Xai naar Vientiane

daphne Azië, Laos, op wereldreis 14 Comments

Vanuit backpackers-heaven Pai zijn we in de loop van de avond vertrokken richting Chiang Kong om daar ‘s ochtends vroeg de grens met Laos over te gaan en onze reis te vervolgen in dit gastvrije land. De reis vanuit Pai verliep helaas iets anders dan gepland. Allereerst vertrokken we al een uur later dan gepland, was het pokke weer onderweg, bestond de weg uit alleen maar bochten en kwamen we midden in de nacht, om 03:00u aan, ipv om 00.00u. Na een paar uurtjes slaap werden we om 07:00u uit ons bed getrommeld, kregen we ontbijt en werden we uit Thailand gestempeld en met een gammel bootje naar de overkant van de rivier gebracht. We waren op Laotiaanse grond, alleen moesten we nog ‘even’ een visum regelen. Bijzonder hoe zoiets gaat hier! Eerst krijg je een stapeltje papieren in je hand gedrukt die je in moet vullen, daarna ga je in de rij staan voor een hokje waarin een mannetje zit die alles aanneemt en controleert, vervolgens moet je wachten tot na een tijdje de man van stoel wisselt en in het andere, aangrenzende hokje gaat zitten en daar vervolgens de van visa voorziene paspoorten een voor een uit gaat delen. Dit wordt gedaan door het paspoort uit het hokje te hangen en maar te hopen dat de juiste persoon dit door heeft en hem komt halen. Gelukkig kreeg dit mannetje hulp van ongeduldige toeristen die de namen op de paspoorten schreeuwden waardoor ook de mensen achter in de rij door hadden dat hun paspoort klaar was.

Aan het begin van de middag hadden alle mensen eindelijk hun visum en konden we na veel getreuzel met z’n allen richting de slowboat die ons in twee dagen, met een tussenstop in Pak Beng, van Huay Xai naar Luang Prabang zou brengen. De boottocht over de Mekong was bijzonder om meegemaakt te hebben, het landschap in Laos in veel groener en ongerepter dan in Thailand en ondanks af en toe wat regen zag het er erg mooi uit. De wolken hingen in de bergen, wat het zelfs een beetje mysterieus aandeed.

Mekong

Slowboat at the Mekong

Na twee dagen op de boot kwamen we in de middag aan in Luang Prabang, een schattig stadje waar je je prima te voet redt en waar je je meteen thuis voelt. Misschien had dat er ook te maken dat je veel ‘bekenden’ (mensen die je hebt ontmoet op de slowboat of in de bus) tegenkomt en het daardoor net lijkt alsof je hier woont. Ook in Laos is het eten weer helemaal prima, de pineapple shake ook, alleen is BeerLao wel een stuk minder lekker dan de Thaise biertjes.

De eerste avond in Luang Prabang werd ook het einde van het regenseizoen gevierd. Een optocht bestaande uit prachtig geklede kinderen met zelfgemaakte boten en muziek baande zich een weg door de straten van Luang Prabang. Bijzonder om hier bij te zijn. De volgende dag hebben we, samen met 2 Nederlandse meiden die we in de bus van Pai naar Chang Khong hebben ontmoet en waar we ook mee op de slowboat zaten, een bezoek gebracht aan de Kuang Si Falls. De Kuang Si is één van de grootste bekende watervallen in Laos en beschikt over verschillende poeltjes waar je heerlijk in kan zwemmen. Wij besloten ook de waterval te beklimmen en na een steile tocht naar boven hadden we prachtig uitzicht over de waterval en de omgeving.

Kuang Si Falls

‘s Avonds is er een nightmarket opgetuigd waar ze allemaal leuke, zelfgemaakte spulletjes verkopen. Na een bezoekje hieraan hebben we met de meiden een drankje gedaan in Utopia, een super leuke en populaire club, waar we nog meer Nederlanders ontmoeten.  Een nadeel, alles sluit hier al om 23:30u, maar no worries daar hebben ze iets op verzonnen. Op het moment dat Utopia dicht gaat staat de hele straat vol met tuk-tuk’s die allen roepen bowling, bowling. Stap je in de tuk-tuk dan wordt je samen met andere feestgangers naar een of andere vage bowlingbaan gebracht waar het feest voorgezet kan worden. Nee geen gezellige disco bowlingbaan, maar een met TL-licht zodat ze alles goed in de gaten kunnen houden. Een erg gezellig, maar bizar avondje uit!

Ook de moeite waard was ons bezoek aan Mount Phou Si, een berg midden in het oude stadscentrum, waar we de zonsondergang hebben bekeken. Prachtig uitzicht over de stad, de Mekong en de Nam Khan.

View from Phou Si

Na een paar heerlijke dagen in Luang Prabang was het tijd om verder te gaan en zetten we onze trip voort in de richting van Vang Vieng, een stadje vooral bekend van het tuben. We stapten weer in een minivan die ons in ongeveer 6 uur naar dit stadje zou brengen, uiteindelijk duurde het iets langer, uiteraard 😉 Ditmaal vertrokken we wel stipt op tijd, wat voor ons erg verrassend was, maar onderweg was er helaas een ongeluk gebeurd waardoor we moesten wachten. Na slechts 3 kwartier kwam de politie die de gestrande bus bevrijde van de inhalende tuk-tuk en de vrachtwagen en konden we er langs. In Vang Vieng boekten wij vieren het hostel waar de rest inmiddels ook al was aangekomen en besloten we om de volgende dag met z’n allen te gaan tuben. Wel zo leuk met z’n negenen. Alleen was het helaas niet zulk mooi weer, dus zaten we in de stromende regen in de tube. Waarschijnlijk als jullie googlen op tuben zien jullie alleen maar dronken mensen feestvieren of in een band over de rivier varen. Tegenwoordig is het lang niet meer zo extreem, omdat er in het verleden ongelukken zijn gebeurd. Er zijn nu nog maar 3 barretjes onderweg en de meeste mensen, waaronder wij gedragen zich (redelijk) verantwoordelijk.

Morgen vertrekken we naar Vientiane, de hoofdstad van Laos, vanuit waar we zondag richting Hanoi in Vietnam vliegen. In eerste instantie zouden we met Lao Airlines vliegen, maar Marcel vertrouwde het toch niet helemaal, dus hebben we de vlucht omgeboekt naar Vietnam Airlines.

Comments 14

1. Geef Oma ook een kopietje. Wanneer ze haar eigen tablet heeft zal ze zelf wel reageren. Fijn om weer iets van jullie te horen/lezen.
    Liefs
    Mama

1. Post
      Author
  2. He Marcel & Daphne,

Gaaf om te zien! Ook mooie foto’s, goed gedaan! Heel veel plezier nog een laat nog eens wat van je horen via dit Blog!

Groetjes,

Gerwin en Karin

3. Leuk die verhalen en foto’s. De waterval zag er idd sprookjesachtig uit.
    Ik ga snel verder lezen. Veel plezier! Gr Christa (anwb)

1. Post
      Author

Hoi Christa, leuk om te lezen dat je ons ook volgt en enthousiast bent over het verhaaltje en de foto’s! We blijven schrijven en plaatjes schieten!! Groetjes Daphne

4. Super om jullie verslag weer te lezen en de mooie foto’s te bewonderen. Sommige dingen zijn zo herkenbaar en passen bij het cultuur. Ik ben benieuwd wat jullie van Hanoi vinden. Pas op he met de brommertjes die je huurt!!! Het is superleuk maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar dat heb je destijds vast meegekregen in het nieuws.
    Veel plezier en ik hoop gauw jullie volgende verslag te kunnen lezen. Liefs, ook van Chiel

5. Leuk om te lezen, tot zover nog ‘bekend’ terrein voor ons 😉 Nu komen de onbekende stukken. Leuk hoor, geniet ervan en zeker ook van de Pho.

Groetjes, Ray. Anniek en de kids

6. Wat een schitterende foto’s op jullie Flickr en weer een mooi verhaal. Leuk dat we zo op de hoogte blijven. 🙂 Ciao! Henk, Paula, Hugo, Ella en Magnus.