Frans Polynesië – een waar paradijs op aarde

daphne Frans Polynesië, Oceanië, op wereldreis 9 Comments

Na een fantastische maand in Nieuw Zeeland was het weer tijd om door te gaan. Tijd voor de vakantie tijdens de reis! We vliegen naar het Frans Polynesische Tahiti. Frans Polynesië ligt op 5 uur vliegen van Nieuw Zeeland in de Pacific Ocean. Een tropisch oord, een ideale huwelijksbestemming en godsgruwelijk duur! Bora Bora zegt je misschien wel iets, nou dat is dus hier! Klinkt als een ideale bestemming voor backpackers vind je niet 😉 Omdat dit wellicht de enige keer is dat we ‘in de buurt’ zijn van deze sprookjesbestemming en de vlucht er naartoe in ons wereldticket niet zo duur was hebben we besloten het aan te doen tijdens onze wereldreis. Een paar dagen gruwelijk vakantie vieren tijdens onze reis, dat moet ook kunnen toch 😉

De afgelopen maand hebben we regelmatig het weer op Moorea gecheckt, omdat we er in het regenseizoen zouden zijn waren we toch een beetje huiverig voor het weer en wilden we dit een beetje in de gaten houden. De weersvoorspellingen waren elke dag weer anders, maar het kwam voornamelijk neer op heeeeeel veel regen en een heeeeel klein beetje zon! Dit belooft niet veel goeds, dus wij hebben ons voorbereid op het ergste; vier dagen in de stromende regen op een tropisch eiland! Wie wil dat nou niet!?

Laat in de avond komen we aan op Tahiti, waar het nog steeds klammig warm is. We waren even vergeten hoe dat voelde. Gelukkig was het wel droog. De volgende dag vertrekken we met de ferry naar Moorea. Omdat we hebben gehoord dat Moorea de plek is waar Tahitianen vakantie vieren moet dit nog mooier zijn dan Tahiti en besluiten we door te reizen naar het sprookjesachtige Moorea.

The Island of Moorea

De volgende ochtend worden we wakker en de zon schijnt, wauw! In prachtig zonnig weer vertrekt de ferry uit Tahiti naar een Moorea dat gehuld ligt in grijze wolken. Ohhohhh, zou het dan toch echt de hele tijd gaan regenen? De mist die tijdens aankomst op Moorea in de haven hangt doet ons denken aan Milford Sound. Gelukkig bleek na een paar sputters de ‘regenbui’ voorbij, trokken de wolken weg en volgde er weer een zonnetje. Hoera!

Omdat ons resort niet aan een ferry pick up deed, moesten we die zelf regelen. Belachelijk vonden we voor zo’n duur ding! Na een behulpzame local gevraagd te hebben werden we doorverwezen naar de lokale bus. Hoe cool is het om bij een duur resort aan te komen met de lokale bus en een backpack. Dat was dus wat wij gingen doen.

Aangekomen bij het resort werden we een beetje raar aangekeken, maar toen bleek dat we een reservering hadden was het al snel in orde. Onze paar dagen decadent vertoeven in een bungalow op palen met uitzicht op de Pacific Ocean was aangebroken. En holly crap wat is dat gaaf!! We hadden een riante bungalow op palen met een glazen vloer met uitzicht op de visjes onder ons, een eigen veranda met heerlijke ligbedjes met uitzicht over de oceaan en het hotel beschikte over een heerlijke ‘infinity pool’. Hier kunnen we wel aan wennen! Backpack in de hoek, zwemkleding aan en de oceaan in! Wat een genot! Ook hebben we heerlijk in ons ‘eigen’ aquarium gesnorkeld en de plaatselijke supermarkt leeg gekocht, want ja we blijven backpackers he 😉

Our Overwater Bungalow

De volgende dag lekker relaxen op ons eigen veranda. Je kijkt je ogen uit met het aquarium vol gekleurde vissen voor de deur. En ineens springen er dolfijnen voor de bungalow langs en komt er op de zoveel tijd een schildpad met z’n koppie boven water om adem te halen. Hoe gaaf!

Het water is hier kristbalblauw en super helder, dus als we ergens te wereld goed kan duiken is het hier wel. Om half 8 stappen we in ons wetsuit in de stromende regen de boot in en varen we de lagoon uit en gaan we de zee op. En dan is het best koud. Marcel en ik kijken elkaar aan en vragen onszelf af waarom we dit ook al weer deden en waarom we niet gewoon lekker in ons veel te grote, heerlijke warme bedje liggen! Ongeveer 20 minuten later zijn we op de duikbestemming aangekomen en gaan we te water. Eenmaal in het water ben ik de regen alweer vergeten, wat is het water heerlijk warm en ik zit nog niet eens in het water of onze mededuikers vragen me al of ik de lemon sharks onder ons al heb gezien. What the fuck! lemon sharks! Nu al!? Onder mij?! Toch maar even een voorzichtig kijkje nemen, lemon shark klinkt namelijk best wel schattig. Nou de naam is misschien schattig, de haai echter niet. Een joekel, maar stiekem vind ik het rete gaaf en stoer dat we dit gewoon zo even doen! Eigenlijk ben ik ook helemaal niet bang, ik vind het alleen maar cool.

Lemon Shark

Eenmaal afgedaald zien we naast de lemon sharks ook black tip reef sharks voorbij zwemmen en wat een vis! Wow! In Polynesië duik je niet voor het koraal, maar kun je je lol niet op met de verschillende soorten vis en de zichtbaarheid is er echt fantastisch! We hadden wel 30 meter zicht, als het niet meer was! Onderweg komen we ook nog een ontzettend nieuwsgierige schildpad tegen die ons allen zowat om de nek vliegt. Wat een groot beest en ongelooflijk gaaf! Je kunt hem gewoon aaien en hij vindt alles best! Onze tweede duik is een compleet andere duik dan de eerste. We gaan niet duiken in de open zee, maar langs een rotsblok met koraal. In deze rotsen verschuilen zich vaak verschillende beesten, wat het duiken ook wel weer spannend maakt. Tijdens deze duik, waar we best veel last hadden van de stroming omdat we direct naast het rif van de lagoon doken, zagen we wel 10 spotted eagle ray’s, waarvan 4 echt best dichtbij kwamen. Bijzonder om te zien hoe sereen die beesten zich in het water voortbewegen. Ook zagen we nog meer haaien, black tip en white tip reef sharks. Wat een fantastische duiken hebben we gehad. En wat zie je veel in het water, helemaal op 26 meter, ook al mogen we officieel maar tot 18 meter met onze Padi. Op de weg terug zien we ook nog dolfijnen springen, dit maakt de ervaring helemaal compleet!

Hawksbill Turtle

Uiteraard wilden we meer van het eiland zien dan alleen het resort en de fantastische zeebodem dus besluiten we ook een boottocht te maken langs de noordkant van het eiland. We zitten op een boot vol Fransozen, wat Amerikanen en een stelletje bijzondere Polynesiërs die al om 09:00 uur aan het bier zaten en dit de hele trip non stop hebben volgehouden! Petje af! Gelukkig waren het nog leuke mensen ook, dus last van het alcoholgebruik hadden we niet. Onderweg hebben we niet alleen het prachtige eiland beter leren kennen ook hebben we dolfijnen gezien, één deed zelfs een pirouette naast de boot, hoe gaaf! Ook zwommen we tussen de black tip reef sharks en de stingray’s. De stingray’s mochten we zelfs aaien! Ze waren heel nieuwsgierig en besprongen je bijna. Hoe bizar! Daphne vond het allemaal maar een beetje spannend en onder een hoop gegil omdat de stingrays van links en rechts tegen haar aanschoten heeft ze er toch een paar geaaid. Marcel had iets minder last van paniek en vermaakte zich prima met de handtastelijke beesten. Na deze bizarre ervaring was het tijd voor een heerlijke Polynesische bbq lunch op Motu Island. Na de lunch konden we nog heerlijk badderen in het helderblauwe water en kregen we nog een kokosnoten demonstratie van onze Polynesische rasta tour guide. Wat een figuur, maar wat een lol!

Marcel petting a stingray

Wat een heerlijk eiland en wat een heerlijke tijd hebben we er gehad. We voelen ons gezegende mensen en wat zijn we verwend met het weer! We hebben voornamelijk prachtig weer gehad, met hier en daar een tropisch buitje en wat bewolking. We prezen ons helemaal gelukkig toen we hoorden dat het de afgelopen 15 dagen onafgebroken had geregend! Wat een geluk! Ere wie ere toekomt luidt het gezegde toch 😉

Daphne surrounded by sharks

Comments 9

1. Mooi verhaal schitterend, ik ben benieuwd naar de foto’s
    Nog veel plezier en vooral genieten

2. Ja jullie zijn bofkonten. Dat jullie dit allemaal meemaken. En jullie krijgen nog heel wat moois te zien.
    We hebben reportage gezien van Patagonië. Is ook super.
    Geniet ze. Xx

3. Goede morgen, heerlijk om zoiets mee te maken. Elke belevenis is weer prachtig om te lezen.
    Geweldig hoor. En wat heel mooi is dat wij daar een beetje van mee mogen genieten. Ga nog maar even door.
    Maar vooral genieten!!! Dikke knuffel van ons

4. Ja hoor, en weer een bestemming voor op mijn wensenlijstje….
    Prachtige foto van die schildpad met jou erachter!

5. Hallo geluksvogels!
    Ik been een nicht van jouw moeder Daphne. Jouw Oma en mijn Vader zijn zus en broer. Ik woon in Amerika (New York State) en ik volg je blog met plezier. Wat een reis zeg en al die opwindende belevenissen. Geniet er van op je jonge leeftijd. You have no worries! Do it now!

Jose

1. Post
      Author

Hallo Jose,

Wat leuk dat je ons ook volgt, helemaal vanuit de States! 🙂 We maken inderdaad heel veel mee tijdens onze world trip. Nog maar 3 weekjes te gaan en dan zit het er al weer op helaas. De tijd gaat zo snel! We genieten nog even van de laatste weken!!

Groeten Daphne

6. Wat een mooie bestemming! Cool dat jullie ook even tijd hadden om te relaxen tussendoor. Ongelooflijk, 26 meter diep, kunnen we ons amper voorstellen… Echt prachtig… Jullie zijn inmiddels al een stuk verder maar we vonden dit ook weer een heel mooi verhaal. 🙂