Australie – van Cairns naar Sydney

daphne Oceanië, op wereldreis 5 Comments

Na Cairns werd de reis met onze camper, die we omgedoopt hebben tot ‘Captain Bruce’, zuidwaarts ingezet. ‘Captain Bruce’ naar de Captain Cook- en Bruce Highway waar we veel van onze km’s op maakten.

In de 3.500 km die uiteindelijk op de teller stond reisden we van Cairns naar Mission Beach en Townsville waarna we een stukje paradijs zagen op de Whitsundays. We stopten in Aussie beef capital Rockhampton, leerden surfen in Agnes Water, bezochten het toffe Fraser Island en genoten van het bruisende Brisbane. Verbaasden ons over Surfers ‘Lloret de Mar’ Paradise, genoten van het relaxte Byron en vierden Australia Day in Sydney. Genoeg input voor dus weer een nieuw reisverhaal.

Tijdens onze reis van Cairns naar Townsville stopten we onderweg in Mission Beach om daar te lunchen en de mooie stranden te bekijken. Omdat we in Daintree NP geen enkele Cassowary hadden gespot hoopten we er hier, op deze plek schijnt de grootste Cassowary populatie van Australië te leven, wel een te zien. Maar helaas, weer geen Cassowary! In Townsville hebben ze een heel mooie ‘rock pool’ aangelegd, een zwembad met zeewater, naast de zee. Hier hebben we natuurlijk nog even verkoeling gezocht en het leuke stadje bekeken.

Na Townsville zijn we doorgereden naar Airlie Beach. Dit plaatsje is vooral bekend om de vele tours die vanuit daar naar de Whitsunday Eilanden gaan. Bij de Whitsundays denk je misschien aan een turkoois blauwe zee, helder witte stranden, een strakblauwe lucht snorkelen en bootje varen. En dat is nou ook precies hoe het er uit ziet! Een waar paradijsje op aarde! We besloten dat we niet 3 dagen op een boot wilden zeilden dus kozen voor een ritje met ‘Ocean Rafting’. Je gaat dan met ongeveer 30 man op een snelle raft door de Whitsundays en krijgt op deze manier een goede indruk van het prachtige gebied. We hebben heerlijk gesnorkeld, lekker over het water gestuiterd, genoten van een prachtig uitzicht over Whitehaven Beach, dat is HET witte strand dat je altijd op de plaatjes ziet, vanaf de Hill Inlet en hebben smakelijk geluncht en genoten van de zon op Whitehaven Beach. Wat een heerlijke dag!

Whitehaven Beach

Whitehaven Beach @ Whitsundays

Na de Whitsundays wilden we het liefst in één keer door naar Agnes Water, alleen vonden we de rit te lang om in één keer te doen, dus besloten we om te stoppen in Rockhampton. Hebben weinig van de stad gezien, want we hadden meer zin in een paar afleveringen ‘Breaking Bad’! De volgende dag onze reis vervolgd naar Agnes Water. Agnes Water is één van de meeste noordelijke plaatsen in Australië waar je echt goed kan surfen en waar je ook voor het eerst gewoon kan zwemmen in de zee, zonder bang te zijn voor krokodillen, haaien of stingers. Deze kans hebben we dan ook aangegrepen om een heuse ochtend surfles te nemen en een poging te doen om op het board te gaan staan. Als je al die geoefende surfers ziet lijkt het zo simpel, maar na een paar uur proberen bleken we beide niet echt natuurtalenten te zijn. Wel waren we blij dat we tenminste 2 keer (soort van) op het board hadden gestaan.

Met wat blauwe plekken en wat slokken zeewater op gingen we op pad naar Hervey Bay om vanuit daar met de ferry naar Fraser Island te gaan.  Fraser is het grootste zandeiland ter wereld en staat op de UNESCO werelderfgoedlijst. Op het eiland vind je regenwoud, mangrovebossen, zandduinen, moerassen en heide, dat is best bijzonder voor een eiland dat volledig bestaat uit zand. Doordat alles bestaat uit zand kun je ook alleen maar met een 4WD het eiland rond. En nee dit rijdt zeker niet relaxed, want je wordt als een malle door elkaar geschud! Maar dit hoort bij het eiland en heeft zeker zijn charme. Daarnaast is het erg goed voor de lachspieren, want wat een lol hadden we met z’n allen tijdens de tocht! Tijdens ons verblijf op Fraser bezochten we vele mooie plekken zoals het prachtige Lake McKenzie waar we heerlijk hebben gezwommen, maken we een wandeling door het regenwoud waar we een aantal grote spinnen en een hagedis spotten en genoten we van een mooie zonsondergang bij King Fishers Bay.

De volgende dag zwommen we in het ijskoude, maar super heldere water van Eli Creek, bekeken we het bijzondere Maheno Shipwreck, een op het strand aangespoeld schip dat langzaam aan het vergaan is en hadden we prachtig uitzicht over het eiland vanaf Indian Head. Ook relaxten we in de Champagne Pools, deze door de natuur gemaakte waterpooltjes stromen om de zoveel minuten vol met zeewater wat door de kracht waarmee het over de rotsen slaat gaat borrelen. Tot ieders vreugde hebben we ook een aantal Dingo’s gespot, deze honden leven alleen in Zuidoost Azië en Australië, waarvan een groot deel op Fraser leeft. We hadden we super gezellige groep, waarvan we een aantal zeker nog tegen gaan komen tijdens de rest van onze reis en hebben enorm genoten van dit prachtige eiland.

Eli Creek @ Fraser Island

Na Fraser was het weer tijd voor een stad, Brisbane was de volgende bestemming. We hadden al gehoord dat Brisbane een beetje een ondergewaardeerde stad is en daar zijn we het roerend mee eens, want wat is het er leuk! De stad heeft een gezellig centrum, beschikt over een prachtige botanische tuin, heeft een super mooi (gratis!) zwembad op de South Bank met prachtig uitzicht over de skyline en lekker cappuccino, wat wil je nog meer!

South Bank @ Brisbane

Na de positieve verrassing die Brisbane had gebracht, viel de volgende bestemming ons juist enorm tegen. Als je op zoek bent naar een plek waar je tot in de vroege uurtjes kunt feestvieren tussen de torenhoge appartementencomplexen aan de zee en de hele dag wil bakken in de zon, ben je in Surfers ‘Lloret de Mar van Australië’ Paradise aan het goede adres, maar wij hadden hier geen zin in en zijn de dag erna snel doorgegaan naar het zoveel leukere en knussere Byron Bay!

In Byron Bay hebben we heerlijk op het strand gelegen, genoten van het mooie weer en alvast een dikke trui en een Loney Planet voor in Nieuw Zeeland gekocht, want die verwachten we straks wel nodig te hebben als we weer in ons campertje zitten. In Nieuw Zeeland is het overdag nog wel redelijk warm, maar in de avond en nacht koelt het er een stuk meer af dan in Australië! Eigenlijk een beetje zoals in Nederland. Ook hebben we Cape Byron bezocht, het meeste oostelijke punt van het Australische vasteland. Vanaf de cape hadden we mooi uitzicht op Byron, de baai en zagen we manta rays en schilpadden zwemmen. Ook maakten een hele groep dolfijnen sprongetjes voor de kust, super gaaf!

Na een lange reisdag was het cirkeltje rond en kwamen we aan in onze laatste bestemming in Australië, terug in good old Sydney, waar we nog een paar dagen hebben gerelaxt! Uiteraard zijn we weer naar ons favoriete plekje van Sydney, Darling Harbour, geweest, hebben we nog een blik op de Sydney Harbour Bridge en de Opera House geworpen en hebben we weer heel wat kilometers te voet gemaakt. Het was leuk om weer terug te zijn, ook omdat de Australiërs op 26 januari de verjaardag van Australië vieren. Australia Day is een soort van Koninginnedag met marktjes, optredens, spelletjes en voldoende eterij, maar een hoop minder bier 😉 Deze gezellige dag vol (familie)vertier werd in Sydney stijlvol afgesloten  met prachtig vuurwerk bij, hoe kan het ook anders, Darling Harbour!

Australia Day @ Darling Harbour

Inmiddels hebben we Australië al weer een paar dagen geleden verlaten en zijn we neer gestreken in Christchurch. Morgen gaan we onze nieuwe ‘Captain Bruce’ ophalen en gaan we aan onze tocht over het zuidereiland beginnen. In een maand zullen we van Christchurch naar Auckland (noordereiland) reizen. Ook hier zullen we ons vast wel weer vermaken, want wat ik tot dusver heb gezien is alweer prachtig!

De foto’s zijn ook weer bijgewerkt op Flickr! Dus ook weer voldoende beeldmateriaal bij het verhaal. Wij kijken uit naar jullie leuke reacties!!

Dikke kus Marcel, Daphne & Captain Bruce 🙂

Captain Bruce

Comments 5

1. Weer een pracht verhaal en mooie foto’s. Geniet maar van het mooie weer.Hier is het helaas iets kouder.
    Liefs mama

2. Oef… dit zien terwijl thuis de tuin nog vol sneeuw ligt, is wel ff heftig hoor 😉 Ziet er prachtig uit daar! Veel plezier met de 2e roadtrip 🙂