Paaseiland – woeste landschappen en indrukwekkende moai

daphne Chili, op wereldreis, Zuid Amerika 8 Comments

We verlieten om 16:45 uur het sprookjesachtige Moorea om met de laatste ferry naar Papeete te gaan. Onze vlucht zou pas om 02:05 uur uit Papeete vertrekken richting Paaseiland. Dus dat beloofde een lange avond wachten voordat we uiteindelijk zouden gaan vliegen. En dat was het ook! Het vliegveld van Tahiti ging pas 3 uur voor vertrek open en er was eigenlijk niets te doen, dus zijn we maar met een smeekbede naar ons hotel van de eerste nacht gegaan en hebben we ze lief aangekeken en gevraagd of we daar mochten wachten tot we konden inchecken. Gelukkig, dat mocht dus we waren weer een paar uur onder de pannen!

Na een vlucht van 5 uur en een kort nachtje komen we rond de middag aan op het vliegveld van Rapu Nui, dit is de Polynesische naam voor Paaseiland. In 1721 werd Paaseiland, een eiland kleiner dan Texel, op paaszondag – vandaar de naam – ontdekt door de Nederlandse ontdekkingsreiziger Jacob Roggeveen. Eigenlijk was hij op zoek naar het continent Australië. Een beetje uit de richting, maar zeker een bijzondere plek om te ontdekken lijkt me!

Eenmaal veilig geland barste de hel los, een tropische regenbui heette ons welkom op het eiland. Heel fijn! Gelukkig klaarde het daarna wat op en konden we nadat we ingecheckt waren in het hotel op zoek naar een bank om wat Chileense Peso’s te pinnen en wat boodschappen te doen. Op het eiland heb je maar 2 pinautomaten en de eerste deed het niet (met onze passen), dus we vonden het best een beetje spannend. De tweede deed het gelukkig wel, hoera! We konden boodschappen doen. Na de basisvoorzieningen ingeslagen te hebben was het tijd voor een siësta. We waren toch best moe van de reis en het tijdverschil en we zijn immers in Zuid Amerika, hier kan dat 😉 Echter voelt het hier toch meer Polynesisch dan Zuid Amerikaans.

Na bijgetankt te hebben was het tijd voor een diner en een biertje. Helemaal prima. Buiten op het terras van ons hotel waren we onder het genot van van een lokaal biertje nog even aan het internetten, wat hier echt super goed werkt (not, maar wat verwacht je anders op Paaseiland!) toen we kennis maakten met een lieve hond. Ze ging voor onze deur liggen en kwam af en toe even een aai over haar bol halen. Toen merkte ik ineens op dat ze wel eens zwanger kon zijn. En dat bleek ze ook, want de volgende dag toen we wilden gaan ontbijten hoorde ik gepiep van kleine beestjes. Na wat onderzoek kwamen we erachter waar het vandaan kwam en zagen we in een hoekje, onder een veranda ‘onze’ hond met 4 kleine pups! Oh wat zijn ze klein en schattig! Elke dag nemen we even een kijkje hoe het met ze gaat. Voor even hebben we weer soort van huisdieren.

Uiteraard draait het op Paaseiland niet alleen om hondjes. Alhoewel hier wel mega veel (straat)honden zijn. Vooral in Hanga Roa, het enige stadje op dit 17 km lange eiland. Allemaal even vriendelijk, maar ook allemaal even zielig. Naast de straathonden is Hanga Roa een prima stadje met zo’n 4000 inwoners, iedereen op Paaseiland woont bijna in Hanga Roa. Vanuit de stad vertrekken 2 wegen richting de noordzijde van het eiland, één door het binnenland en één via de oostkust, waar ze in elkaar overlopen. Afgezien van wat zijwegen zijn dit de enige wegen. Heel overzichtelijk dus.

Omdat we de tijd hebben op Paaseiland hebben we besloten rustig aan te doen en niet alles in 2 dagen te proppen. De eerste dag, na aankomst in de middag, hebben we daarom ook gebruikt om te bedenken wat we allemaal wilden gaan doen. De dag erop zijn we dan ook lekker rustig opgestart. In de middag zijn we toch nog actief geweest en zijn we na het stadje verkend te hebben naar Tahai gewandeld, een groepje van 5 moai bij elkaar op een groot platform, met daarnaast nog een enkele moai en ook nog een hele bijzondere moai een stukje verder op, genaamd Ahu Ko Te Riku. Deze moai is nl de enige met ingekleurde ogen. Ook heeft deze moai een mooie grote rode hoed op. Een extra coole moai dus!

Overal op Paaseiland vind je deze moai, de reusachtige stenen beelden. Je hebt ze vast wel eens ergens op een plaatje of op tv gezien. Dit is immers waarom mensen naar Paaseiland toe komen. Op sommige platforms vind je één moai, op anderen wel 15. Het grootste beeld is 21 meter hoog! Wat een enorme klus moet het zijn geweest om deze moai uit de vulkaan te hakken, te perfectioneren en naar hun eindbestemming te brengen. Ze schatten dat ongeveer 20 man en jaar bezig was om dit proces te volbrengen. Kun je nagaan hoeveel tijd en moeite de in totaal 887 beelden gekost moet hebben!

Jaren lang leefden er 12 verschillende stammen in vrede op Paaseiland, maar naarmate er steeds meer beelden vervaardigd werden en het aantal grondstoffen dat nodig was bij de vervaardiging van de beelden schaarser werd, brak er een stammenoorlog uit. Om de andere stammen te beschadigen werden veel van de moai omgegooid, deze representeerden immers de voorouders van die stam en beschermden hen. Het gezicht van de moai altijd naar de grond, zodat hun ogen bedekt waren, waardoor hun beschermingskracht af nam.

Na onze eerste echte kennismaking met de moai van Tahai hebben we later die dag een fraaie wandeling gemaakt vanuit het dorp richting het zuiden van het eiland. Hier vind je de Rano Kau vulkaan en Orongo Village, beter bekend als Bird Man Village. Na een wandeling van ruim een uur kwamen we aan bij de vulkaan krater. Het kratermeer is mooi blauw en groen en de krater heeft een diameter van 1,3 km. Wat issie groot en gaaf! Met de geschiedenis van Orongo Village zal ik jullie niet te veel vervelen, dus dat houd ik kort. Het dorp is beter bekend als Bird Man Village omdat ze hier in het midden van de 19de eeuw een competitie hielden tussen de verschillende stammen. Er werd van elke stam een fitte jongeman gekozen, die naar een eiland 2 km verderop moest zwemmen en daar een ei van een zeldzame vogel moest confiskeren. De eerste jongeman die met een heel ei terugkwam won de competitie en zijn stam was dat jaar de baas. Het dorp is halverwege de jaren 90 gerestaureerd en nu kun je dit bezoeken. Leuk om even gezien te hebben, maar wij vonden de vulkaan veel imponerender.

Rano Kau Vulcano

Via de woeste kustweg lopen we weer terug naar Hanga Roa waar we ‘s avonds de zonsondergang hebben gekeken bij Ahu Tahai. Overdag waren we hier al geweest, maar toen we hoorden dat dit de beste plek van het eiland was voor de zonsondergang moesten we terug. Dit was zeker niet gelogen, want de ene zonsondergang was nog mooier dan de ander. Het werd een vast ritueel, bijna elke avond rond zonsondergang liepen we weer naar de Tahai, zochten en mooi plekje en genoten van het prachtige lichtspektakel.

Sunset @ Tahai

Na twee dagen te voet het stadje en de omgeving verkend te hebben was het tijd voor een nieuwe roadtrip. We huurden de meest crappy huurauto die ik ooit heb gezien en gingen op pad. De eerste dag besloten we om via de zuidkust richting het oosten te rijden en de tweede dag zouden we via het binnenland naar het noorden van het eiland rijden en de westkant meepakken. Op dag één zagen we pas echt goed de woeste kustlijn van het eiland, de vele wilde paarden die op het eiland leven, de hoge golven en het ruige landschap. Toch bijzonder zo’n klein eiland, met magische beelden zo midden in de oceaan! Ook zagen we op dag één heel veel omgegooide moai, de meeste moai langs de zuidkust zijn niet gerestaureerd en vind je dus nog in de staat zoals ze achter gelaten zijn.

Na een tijdje komen we aan bij Ranu Raraku. Dit is de vulkaankrater waar de beelden vervaardigd werden, om deze reden ook wel ‘de nursery’ genoemd. Op deze magische plek werden de beelden uit de vulkaan gehakt, geperfectioneerd en vanuit hier naar z’n eindbestemming getransporteerd, soms vele kilometers verderop op het eiland. Een zware klus want beelden van tientallen meters hoog en vele tonnen in kilo’s vervoer je niet zo 1,2,3! In en rond de vulkaan staan of liggen nog steeds 394 moai her en der verspreid over het landschap. Sommige zijn zelfs nog niet af en maar gedeeltelijk uit de vulkaan gehakt.

Ranu Raraku Vulcano

Na een bezoek aan deze magische plek reizen we nog wat verder oostwaarts en komen we bij Ahu Tongariki, 15 prachtige moai op het grootste ceremoniële platform van heel Polynesië. Dit zijn de moai die je kent van de plaatsjes! Wauw en daar staan wij nu naar te kijken. Wat voel je je dan klein! De volgende dag komen we hier terug om de zonsopgang te bekijken. Dit is nl ook de plek op Paaseiland waar je de zonsopgang moet bekijken. Maar eerst nog verder naar het noorden om naar Anakena te gaan. Dit is een prachtig wit strand met daarom heen palmbomen en daarboven Ahu Nau Nau, een platform met 7 moai waarvan 5 complete beelden met rode hoofddeksels. Een fantastische plekje om even te relaxen en te genieten van wat we tot nu toe allemaal gezien hebben en het mooie weer! Onze eerste dag van de roadtrip zit erop. Via het binnenland reizen we terug, morgen zullen we dit stuk van het eiland beter bekijken. Nu eerst weer terug naar Hanga Roa, dineren en zonsondergang kijken.

Ahu Nau Nau

Mini roadtrip dag 2 begint zoals gezegd bij Ahu Tongariki met zonsopkomst. In het donker komen we aan, zoeken een mooi plekje en wachten tot de zon op komt. Magisch als je de zon op ziet komen en de beelden langzaam verlicht worden. Ze zijn nu nog mooier dan gisteren! En de lucht was prachtig blauw, wat zorgde voor een mooi schouwspel. Na dit geluksmomentje toch eerst maar even terug naar Hanga Roa voor wat ontbijt en een kort dutje. Na de powernap springen we weer in onze Suzuki Jimny en vervolgen onze reis door het binnenland. Het wordt een dag van Ana’s (grotten) en Ahu’s (moai’s). Eerst bezoeken we Puna Pau, dit is een kleine krater met rood gesteente waar de hoofddeksels van de moai vervaardigd werden. Daarna reizen we door naar Ana Te Pahu en Ana Kakenka, 2 prachtige grotten. Omdat onze Jimny, eigenlijk geen enkel voertuig, niet langs de westkust van het eiland mag rijden gaan we te voet naar de grotten. Vanuit Ana Kakenka, ook wel ‘Two Window Cave’ genoemd, heb je prachtig uitzicht over de oceaan omdat de grot helemaal doorloopt tot het einde. Een prima plek om even te genieten van het fascinerende eiland. Ook bezoeken we nog Ahu Akivi, een platform met 7 moai. Het enige platform in het binnenland. Aan het einde van deze dag nog weer even naar Anakena om daar te genieten op het strand en daarna weer terug naar Hanga Roa voor hetzelfde ritueel als gisteravond.

Sunrise @ Ahu Tongariki

De dag erop leveren we onze Jimny in en gaan we aan de slag met wat we in de rest van Zuid Amerika gaan doen, want eigenlijk hebben we tot op heden nog niets anders staan dan een vlucht naar Santiago en een vlucht van Lima naar Miami. Nog niet zoveel dus. En omdat we wel een globaal plan willen van wat we de komende maand gaan doen gaan we aan de slag met www.skyscanner.com voor wat binnenlandse vluchten, lezen we de Lonely Planet van Zuid Amerika vluchtig door en boeken we een appartement in Santiago om daar, met goed internet, de rest te regelen. Zo gezegd zo gedaan. Na wat administratieve dagen zijn we eruit. We vliegen eerst van Santiago naar Patagonië, bezoeken daar zowel de Chileense als de Argentijnse kant om lekker te gaan hiken in de bergen. Wat zal dit koud worden, we zijn immers alleen maar warm weer gewend 😛 (en spierpijn). Daarna bezoeken we de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires en de Iguazu Falls. Omdat deze watervallen ook een Braziliaanse kant hebben, kunnen we die natuurlijk niet overslaan en is een vlucht naar Rio de Janeiro de meeste handige optie. Dus ook deze stad vereren we met een bezoekje. Dan gaan we naar grootse hoogte, Cusco is de volgende bestemming. Eerst een paar dagen acclimatiseren en dan weer een droom waarmaken, we gaan naar Machu Picchu! Wiehoe! Dan zit Zuid Amerika er al bijna weer op, want na een maand eindigen we in Lima voor ons laatste avontuur, Curacao! Wat gaat die tijd toch snel! Nu nog maar even volop genieten van al het prachtigs wat ons nog te wachten staat!

Comments 8

1. Hallo alle twee, prachtig om dit weer te lezen. Baie dankie dat ons dat mag lees!!
    Geniet , en vooral veel foto’s maken. Dikke knuffel van ons uit het zonnige Zuid Afrika

2. Mooi daar zeg! Jullie plannen voor de komende tijd klinken ook goed (al moest ik heel eerlijk jullie droombestemming Machu Picchu wel even googlen 😛 ). Have fun!

3. Prachtig om jullie verhaal weer te lezen. Wat een reis. Super gedaan.
    Maar moeders is ook wel blij dat jullie gauw weer komen.
    En de rest van de foto’s en verhalen te horen. Liefs Pap en Mam

4. Weer een prachtig verhaal, maar ik sluit me helemaal bij het commentaar van Ria aan, blij dat jullie over 5 weekjes weer voet op Nederlandse bodem zetten. Liefs mama

5. Weer supermooi lieverds! Geniet nog maar lekker. Heerlijk om steeds zo mee te genieten. Dikke x van ons 3tjes

6. Nooit geweten dat Paaseiland de grootte van Texel had. Het zijn mooie fotos geworden met de lichtinval! Benieuwd naar de volgende verhalen!

7. Inderdaad al zo vaak op TV gezien, geweldig dat jullie ze gewoon in het echt gezien hebben. Ook weer schitterende foto’s! Groetjes van ons!