New York & Niagara Falls

daphne Canada, Noord Amerika, Verenigde Staten 0 Comments

We willen graag met jullie naar New York zeiden mijn schoonouders in het voorjaar van 2011. Nou dat laat ik me uiteraard geen 2 keer zeggen! Wat super leuk! Na New York wilden we ook nog graag wat anders zien en waar ga je dan liever naartoe naar Washington & Philadelphia of naar the Niagara Falls en dan Canada in? Voor mij was deze keuze snel gemaakt! Naar de Niagara Falls en Canada natuurlijk!

Canada leek me altijd al prachtig en mijn beeld van (de rest) van Amerika was voornamelijk gebaseerd op vooroordelen. Amerikanen zijn nl allemaal erg hysterisch en individualistisch, hebben allemaal of obesitas of anorexia, vinden alles ‘amazing’ en ‘darn fabulous’. Alles in Amerika draait om ‘being rich and famous’, daarom werkt men 60 uur per week voor het minimum loon en leeft men van Big Mac’s en Whoppers. Herkenbaar?

Omdat dit mijn eerste bezoek aan de VS zou worden wist ik nog niet zo goed wat ik er van moest verwachten en was ik een beetje huiverig voor Amerika en haar inwoners. Gelukkig bleek de werkelijkheid verrassend anders en heeft het land ons zo positief verrast dat we een jaar later besloten weer terug te komen.

New York
In het najaar van 2011 was het zover, met z’n 4en richting New York. Na een voorspoedige vlucht van zo’n 8 uur en een taxiritje naar het hotel waren we in een van de gaafste steden ter wereld, New York City! We hadden 4 dagen de tijd om deze heerlijke stad te verkennen. Times Square, Central Park, Rockefeller Center, Statue of Liberty, Ground Zero, the Financial District, Chinatown, Little Italy, Madison Square Garden hebben we allemaal bezocht. Heerlijk om in deze levendige stad, vol toeterende taxi, gillende sirenes, hotdogs stands en drommen mensen rond te lopen. Nooit kreeg ik zoveel energie van een stad.

Niagara Falls
Op dag 5 huurden we een auto om onze weg in noordelijke richting te vervolgen naar onze volgende bestemming; The Niagara Falls! Van kleins af aan ben ik al dol op watervallen. Gefascineerd door het geluid van het naar beneden kletterende water, de kracht van het water dat stukken rots laat eroderen en de prachtige kleuren van een waterval in de zon. Blij was ik toen we na een vrij lange autorit aankwamen bij de watervallen. Het was prachtig! Voor de dag erna hadden we een boottocht geboekt; the Maid of the Mist! Fantastisch om te zien hoe alle toeristen, waaronder wij uiteraard ook, voor hun lol in een poncho zeiknat worden op een boot die de falls in vaart! Lachen, gieren, brullen en super leuk om mee te maken en mooie plaatjes te schieten!

Canada in een notendop
Na deze bijzondere ervaring reden we verder Canada in en werden Toronto, Algonquin Provincial Park, Ottawa en Montreal aangedaan. Eerst was Toronto aan de beurt. In mijn optiek een beetje een teleurstelling, maar ja, wie gaat er na New York dan ook nog een andere stad bezoeken! Teleurstelling gegarandeerd! In Toronto bezochten we de CN Tower, die een glazen vloer heeft vanwaar je een kijkje kunt nemen over de stad, en maakten we een heerlijke wandeling langs Rogers Centre (stadion), de haven van Toronto en Old City Hall en gaven we ons geld uit in shopping mall Eaton Centre.

Op naar Algonquin Provincial Park, een prachtig natuurpark waar je heerlijk kan wandelen en kanoën. Helaas zat kanoën er voor ons niet in, het was nl ontzettend koud en daar hadden we niet op gerekend! Koukleumen dus! Wel hebben we er heerlijk gewandeld en genoten van de mooie door de herfst gekleurde bomen en de prachtige meren.

De hoofdstad Ottawa, de volgende stop, heeft me erg verrast. Voor een hoofdstad van zo’n immens land is het erg klein met zo’n 800.000 inwoners, maar ook erg authentiek. Het neogotische parlementsgebouw op de glooiende heuvel Parliament Hill is prachtig, vooral bij zonsondergang. Ook omdat je vanaf deze plek een prachtig uitzicht hebt over het stadsdeel Gatineau en het Rideaukanaal.

Ook Montreal werd aangedaan. De prachtige Basilique de Notre Dame de Montreal heeft me enorm verrast. Van buiten niet heel spectaculair, een kathedraal als zovelen, maar eenmaal binnen zie je hoe prachtig het interieur is, vooral het orgel, het retabel en het hoofdaltaar! Echt adembenemend mooi! Ook maakten we een stadswandeling, keken we over de stad vanaf Mont Royal en bezochten we het Olympisch Park dat opgericht is voor de zomerspelen van 1976.

Kortom, een prachtige reis met vele hoogtepunten! Lieverds, bedankt hiervoor!